Przebudowa węzła komunikacyjnego rondo Kaponiera
Przedmiotem projektu jest przebudowa jednego z najważniejszych ciągów komunikacyjnych w Poznaniu, czyli odcinka ulicy Roosevelta od Mostu Dworcowego do Mostu Teatralnego wraz z Mostem Uniwersyteckim. Obiekty znajdują się w centrum miasta i stanowią centralny punkt w sieci komunikacji miejskiej dziennej.
W dniu 15 grudnia 2014 r. pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Miastem Poznań podpisana została umowa o dofinansowanie projektu „Przebudowa węzła komunikacyjnego Rondo Kaponiera” ze środków Funduszu Spójności w ramach Priorytetu VII Transport przyjazny środowisku, Działania 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych.
Zgodnie z zapisami Umowy o Dofinansowanie całkowita wartość projektu wynosi ponad 335 mln zł, w tym:
- wydatki kwalifikowalne stanowią blisko 115 mln zł, z czego kwota dofinansowania wynosi 90 528 818,70 zł.
Rondo Kaponiera stanowi element I ramy komunikacyjnej miasta i jest największym węzłem komunikacyjnym w mieście. Koncentruje się tu wiele linii tramwajowych i autobusowych. Rondo jest głównym węzłem łączącym centrum miasta ze Stadionem Miejskim, lotniskiem oraz Dworcem Głównym. Jest to miejsce rozprowadzające potoki pasażerskie w różne rejony Poznania.
Zakres inwestycji obejmuje m.in:
- przebudowę przejść podziemnych w obrębie Ronda Kaponiera (poziom „-1”) oraz wyposażenie ich w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych ruchowo (windy, schody ruchome), a także budowę parkingu na poziomie „-1” i„-2”,
- dostosowanie przystanków tramwajowych znajdujących się na poziomie „0” do potrzeb osób niepełnosprawnych,
- wdrożenie elementów monitoringu wizyjnego poprawiającego bezpieczeństwo pasażerów,
- budowę wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych,
- przebudowę konstrukcji wsporczej ul. Roosevelta,
- rozbiórkę i budowę konstrukcji Mostu Uniwersyteckiego w ciągu ul. Św. Marcina w Poznaniu,
- budowę obiektu kubaturowego PST (budowę stacji/przystanku Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, budowę przestrzeni komercyjnej na poziomie -2 zlokalizowanej obok peronu PST, budowę kładki komunikującej perony PST oraz budowę 2 pionów komunikacyjnych umożliwiających zejście od strony Mostu Uniwersyteckiego z poziomu 0 na poziom kładki (-1) i dalej na poziom peronów PST (-2), budowę ciągów komunikacyjnych (schody ruchome, windy, klatki schodowe).
Realizację projektu umownie podzielono na dwa etapy czasowe. Umowny podział związany był z koniecznością przerwania prac i uruchomienia części inwestycji na czas trwania turnieju EURO 2012:v
Etap I, czyli odcinek od Mostu Dworcowego do ul. Bukowskiej został rozpoczęty w sierpniu 2011 r. i zakończony w maju 2012 r., przed turniejem UEFA EURO 2012.
Etap II, czyli odcinek od ul. Bukowskiej do Mostu Teatralnego został rozpoczęty we wrześniu 2012 r. Zakończony w 2016 roku.