Zintegrowane Centrum Komunikacyjne – Poznań Główny
Przedmiotem opracowania jest projekt budowlany przedstawiający rozwiązania odnośnie planowanego układu komunikacyjnego w związku z zamierzeniem inwestycyjnym polegającym na budowie „Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań Główny”:
- hali dworca PKP oraz autobusowego,
- galerii handlowej,
- dostosowanie układu komunikacyjnego.
Jednostką opracowującą dokumentację projektową jest TEBODIN POLAND Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Taśmowej 7, 02-677 Warszawa, adres do korespondencji: ul. arcybiskupa Antoniego Baraniaka 88 B, 61 – 131 Poznań.
Celem opracowania jest przygotowanie materiałów ukazujących rozwiązanie sytuacyjne i wysokościowe układu drogowego związane z budową Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań Główny (ZCK) zlokalizowanego nad torami kolejowymi wraz z centrum handlowym zlokalizowanym na tyłach ZCK (po wschodniej stronie istniejącego dworca kolejowego). W związku z budową ZCK wraz z centrum handlowym zmieni się układ komunikacyjny w jego obrębie w ramach którego zakłada się:
• przebudowę sieci ulic w rejonie: mostu Dworcowego, ul. Stanisława Matyi, ul. Towarowej, ul. Składowej, ul. Przemysłowej, ul. ks. Jakuba Wujka,
• przebudowę torowiska tramwajowego,
• budowę nowych ulic łączących istniejącą sieć drogową z nowym Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym: przedłużenie ul. Towarowej, ul. ks. Jakuba Wujka, ul. Składowej oraz budowę ulicy wzdłuż galerii handlowej.
Teren objęty inwestycją, położony jest w mieście Poznaniu, obręb Wilda i Poznań. Teren obejmuje w większości działki będące własnością Miasta Poznania i Polskich Kolei Państwowych (PKP).
Lokalizację inwestycji przedstawiono na załączonym planie orientacyjnym oraz planie sytuacyjnym.
Prosimy o uwagi, opinie, wnioski dotyczące projektu w terminie do 16 sierpnia 2012 roku. Wszystkie maile zostaną przekazane przez Zarząd Dróg Miejskich projektantom.
2012-08-17
Podsumowanie konsultacji
Opinie dotyczące budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań Główny (ZCK) przesłane
do Zarządu Dróg Miejskich
Wpłynęło 51 maili. Za wszystkie dziękujemy. Opinie dotyczyły: .
Podstawą przyjętych rozwiązań projektowych były analizy ruchu(1), które wykazały, że zaprojektowane przejście podziemne pod ul. Stanisława Matyi jest optymalnym rozwiązaniem, zapewniającym maksymalne bezpieczeństwo pieszych oraz sprawne (bez przeszkód) funkcjonowanie "węzła przesiadkowego". Przejście w poziomie jezdni przez ul. Stanisława Matyi, biorąc pod uwagę warunki ruchowe, nie jest korzystne dla bezpieczeństwa pieszych. Jednym z rozważanych rozwiązań projektowych była także kładka, jednak nie uzyskała ona aprobaty Miejskiego Konserwatora Zabytków. Rejon planowanej inwestycji ZCK jest objęty ścisła ochroną konserwatorską. Ponadto kładka dla pieszych z uwagi na przebieg trasy tramwajowej w ul. Stanisława Matyi musiałaby być wyniesiona na poziom +8 m.. Dla porównania zagłębienie przejścia podziemnego wyniesie -2 m (na skutek podniesienia o +1,5 m niwelety torowiska i jezdni w rejonie zjazdu z mostu Dworcowego) Na ostateczny wybór omawianego rozwiązania miały wpływ także uwarunkowania lokalne, w tym sąsiedztwo dwujezdniowej ulicy Stanisława Matyi - fragmentu obwodnicy Centrum (tzw. I ramy komunikacyjnej) Jednocześnie informujemy, że opinie mieszkańców co do przejścia podziemnego były podzielone: część wyrażała dezaprobatę, część proponowane rozwiązanie oceniała pozytywnie.
Przystanki tramwajowe zostały zaprojektowane dla obsługi terenu przyległego w rejonie skrzyżowania ulic Stanisława Matyi, Towarowej, przedłużenia ul. Towarowej. Nie mają one stanowić wyłącznie przystanków tramwajowych obsługujących Dworzec PKP. Zdublowanie przystanków vis a vis wejścia do Dworca PKP z mostu Dworcowego ze względu na odległości pomiędzy przystankami byłoby nieuzasadnione
Poniżej zamieszczamy także schemat dystansu pieszych do ZCK Poznań Główny z przystanków tramwajowych oraz autobusowych
Zintegrowane Centrum Komunikacyjne Poznań Główny ma na celu usprawnienie warunków przesiadki między dostępnymi środkami transportu zbiorowego: tj. autobus miejski, autobus PKS, tramwaj, kolej. Natomiast lokalizacja zrealizowanego obecnie nowego dworca była wypadkową wizji PKP i możliwości Inwestora, negocjowaną i uzgadnianą z Miastem w kontekście organizacji Euro 2012
Wejścia do Dworca PKP z mostu Dworcowego nie należy traktować jako wejście główne. Jest to bowiem jedno z czterech możliwych wejść do ZCK.
Analiza ruchu pieszego1 wykazała, że przejście dla pieszych przez ul. Stanisława Matyi w kierunku Parku Marcinkowskiego w rejonie skrzyżowania z ul. Przemysłową nie jest przejściem koniecznym. Ponadto bezpieczniejszą alternatywną jest zaprojektowane przejście podziemne
Obecne uwarunkowania lokalne, w tym m.in. funkcja mostu Dworcowego w układzie drogowym miasta (most Dworcowy stanowi element tzw. I ramy komunikacyjnej - obwodnicy Centrum) nie znajduje uzasadnienia dla wyłączenia z ruchu samochodowego południowej jezdni mostu Dworcowego. Przeprowadzone dodatkowo w ramach analizy ruchu badania mikrosymulacyjne jednoznacznie wskazują na potrzebę zachowania obecnego przekroju zarówno mostu Dworcowego, jak i ul. Stanisława Matyi. Ponadto, uzyskane z badań wyniki wskazywały na wdrożenie działań polegających na rozdzieleniu ruchu pieszego od ruchu samochodowego.
Szerokość pasów ruchu uwarunkowana jest funkcją projektowanych dróg (ulice klasy G - główna) oraz wyznaczeniem tras dla transportu zbiorowego - pasy ruchu szerokości 3,5 m zaprojektowano ze względu na autobusy.
Zamierzeniem projektowym było skierowanie rowerzystów na ścieżki parkowe. Ponadto po stronie południowej ul. Stanisława Matyi zaprojektowana jest ścieżka rowerowa dwukierunkowa.
Rezerwa terenowa pomiędzy jezdniami przedłużenia ul. Towarowej (wzdłuż budynku ZCK i planowanego centrum handlowego) przeznaczona jest dla planowanej trasy tramwajowej obsługującej tereny tzw. Wolnych Torów
Geometria skrzyżowania ulic Stanisława Matyi, Towarowej, Przemysłowej wynika z przeprowadzonych analiz ruchu1 i ma sprawnie obsłużyć projektowaną inwestycję Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego oraz kolejne tereny inwestycyjne tzw. "Wolnych Torów".
Geometria skrzyżowania ulic Towarowej i Powstańców Wielkopolskich wynika z przeprowadzonych analiz ruchu1. Na skrzyżowaniu ulic Towarowej z Powstańców Wielkopolskich w celu sprawnego i bezpiecznego przeprowadzenia pieszych, rowerzystów oraz w związku z zaprojektowaniem wspólnych przystanków autobusowo tramwajowych w ul. Towarowej zaprojektowano wyspę - azyl dla pieszych i rowerzystów. Prawoskręt jest wynikiem zaprojektowanej geometrii skrzyżowania. Ponadto w projekcie starano się ograniczyć potrzebę wykupów terenów pod drogę ze względu na koszty.
Część opinii dotyczyła także terenów nieobjętych zakres inwestycji, tj.: poszerzenia przystanków dla pieszych na ul. Roosevelta (przy MTP) i na ul. Głogowskiej (przy Dworcu Zachodnim), wydłużenia budynku dworca także nad perony 4 i 5, czy też instalacji ruchomych schodów przy dotychczasowych zejściach z mostu Dworcowego na perony. Były też uwagi, co do czasu i terminu przeprowadzonego dialogu internetowego
Do ZDM wpłynęły także opinie wyrażające akceptacje dla przedstawionych rozwiązań transportowych oraz idei segregacji ruchu.
1. "Analiza ruchu pieszego, potoków pasażerskich transportu zbiorowego oraz analizy mikrosymulacyjnej warunków ruchu samochodowego na układzie komunikacyjnym w związku z uruchomieniem Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań główny wraz z częścią handlową", opracowana przez Biuro Inżynierii Transportu BIT