Układ drogowy do Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych (ITPOK)
Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w województwie wielkopolskim, powiecie poznańskim na terenie gminy Czerwonak oraz miasta Poznania:
A. na terenie gminy Czerwonak:
• rozbudowa ul. Gdyńskiej (droga wojewódzka nr 196) na odcinku od Centralnej Oczyszczalni Ścieków w Koziegłowach do granicy miasta Poznania na długości ok.1200m,
B. na terenie miasta Poznania:
• rozbudowa ul. Gdyńskiej na odcinku od granicy miasta Poznania do mostu na rzece Głównej długości ok. 1900m,
• rozbudowa ul. Bałtyckiej na odcinku od mostu Lecha do skrzyżowania z ul. Syrenią długości ok. 1400m,
• budowa drogi dojazdowej do spalarni (droga łącząca ul. Bałtycką i ul. Gdyńską) długości ok. 1600m,
• budowa tunelu dla pieszych i rowerów pod linią kolejową nr 395 Zieliniec – Kiekrz,
• budowa tunelu dla pieszych i rowerzystów pod ul. Gdyńską,
• budowa tuneli pod ul. Gdyńską w ciągu linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz i dróg rozprowadzających ruch w rejonie węzła,
• budowa dróg dojazdowych oraz rozprowadzających ruch w rejonie węzła.
Początek rozbudowy ul. Gdyńskiej zlokalizowano w rejonie mostu nad rzeką Główną, skąd trasa biegnie w kierunku ul. Bałtyckiej i dalej na północ. Nowoprojektowanym bezkolizyjnym przejazdem przeprowadzona jest nad linia kolejową nr 356 Poznań Wschód – Wągrowiec, by następnie przeciąć granicę miasta Poznania i gminy Czerwonak. Koniec rozbudowy ul. Gdyńskiej zaprojektowano w rejonie zjazdu do Centralnej Oczyszczalni Ścieków w miejscowości Koziegłowy. Na projektowanym odcinku ulicy Gdyńskiej przewidziano m.in. przebudowę lub rozbudowę skrzyżowań z istniejącymi ulicami przecinającymi trasę, budowę nowych chodników i ścieżek rowerowych. Dodatkowo projektuje się drogę serwisową zapewniającą dojazd do działek pomiędzy ulicami Poznańską i Piaskową w Koziegłowach.
Ulica Gdyńska w granicach Poznania posiada na całym odcinku przekrój uliczny, jednojezdniowy na początku (dowiązanie do istniejącego przekroju) i dwujezdniowy w dalszej części. Na większości odcinka, po jednej stronie ulicy zaprojektowano chodnik szerokości 1,5 m i ścieżkę rowerową szerokości 2,0 m lub ciąg pieszo-rowerowy szerokości 3,0 m.
Na terenie Gminy Czerwonak ul. Gdyńska posiada na całym odcinku przekrój uliczny, na przeważającej części dwujezdniowy (o dwóch pasach ruchu każdą stronę). Droga występuje jako jednojezdniowa od początku opracowania do skrzyżowania z ulicą Rzeczną oraz na końcu (dowiązanie do istniejącego przekroju).
Na odcinku pomiędzy ulicami Poznańską i Piaskową zaprojektowano drogę serwisową szerokości 5,0 m z kontrapasem dla rowerów szerokości 1,5 m oraz chodnik szerokości 1,5 m.
Początek rozbudowy ul. Bałtyckiej zlokalizowano przy moście Lecha, skąd trasa biegnie w kierunku wschodnim. Koniec rozbudowy ul. Bałtyckiej zaprojektowano w rejonie skrzyżowania z ulicą Syrenią. Na projektowanym dwujezdniowym odcinku ulicy Bałtyckiej przewidziano m.in. przebudowę lub rozbudowę skrzyżowań z istniejącymi ulicami przecinającymi trasę, oraz budowę chodników i ścieżek rowerowych. Dodatkowo na pewnym odcinku po południowej stronie ul. Bałtyckiej projektuje się, drogę serwisową, a po północnej stronie - pas manewrowy.
Ulica Bałtycka posiada na całym odcinku przekrój uliczny, dwujezdniowy (o dwóch pasach ruchu każdą stronę). Na większości odcinka po obu stronach ulicy zaprojektowano chodnik szerokości 1,5 m i ścieżkę rowerową szerokości 2,0 m lub ciąg pieszo-rowerowy szerokości 3,0 m. Na pewnym odcinku po południowej stronie ul Bałtyckiej zaprojektowano pieszo-jezdnię o szerokości 4,5 m.
Początek projektowanej drogi dojazdowej do spalarni zlokalizowano w rejonie węzła zapewniającego bezkolizyjne połączenie z ul. Gdyńską, skąd trasa biegnie w kierunku południowym do projektowanej spalarni. Następnie od skrzyżowania z ul. Syrenią trasa prowadzi na wschód pomiędzy południową granicą elektrociepłowni „Karolin” i terenem na którym zlokalizowany jest Fort IV „HAKE”, w rejon nowoprojektowanego skrzyżowania ulic Bałtyckiej i Janikowskiej (według odrębnego opracowania).
Droga dojazdowa do spalarni posiada na całym odcinku przekrój uliczny, jednojezdniowy (po jednym pasie ruchu każdą stronę). Na większości odcinka od ul. Gdyńskiej do Syreniej z jednej strony ulicy zaprojektowano chodnik szerokości 1,5 m i ścieżkę rowerową szerokości 2,0 m lub ciąg pieszo-rowerowy szerokości 3,0 m, a od ul. Syreniej do Bałtyckiej jednostronną dwukierunkową ścieżkę rowerową szerokości 2,0 m.
W zakresie opracowania znajduje się także projekt oświetlenia oraz projekt kanalizacji deszczowej dla poprawnego odwodnienia pasa drogowego. Ponadto w ramach inwestycji zostaną usunięte kolizje z istniejącą siecią uzbrojenia (telekomunikacyjnego, energetycznego, cieplnego, wodociągowego, gazowego itp.)
Na projektowanych odcinkach przewidziano konieczność rozbiórki budynków mieszkalnych (5 szt. ul. Gdyńska nr 68, 66, 64, 62, 58) oraz gospodarczych (5 szt.). Inwestycja koliduje również z pozostałością po przyczółku kolejki wąskotorowej na działce nr 9, arkusz nr 1, obręb Karolin.
Rozbudowa istniejących dróg, zapewnienie bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową nr 356 oraz stworzenie nowego połączenia ulic Gdyńskiej i Bałtyckiej wpłynie na poprawę warunków i płynności ruchu, a także zwiększy jego bezpieczeństwo oraz będzie miało pozytywny wpływ na ochronę środowiska.
Wnioski, uwagi, opinie dotyczące zaprezentowanego projektu prosimy przesyłać w terminie do 7 września 2012 roku.
2012-09-07
Podsumowanie konsultacji
Podsumowanie budowy i rozbudowy dróg dla potrzeb inwestycji Instalacji Termicznego Przekształcania Frakcji Resztkowej Zmieszanych Odpadów Komunalnych (ITPOK)
Wpłynęło 14 opinii, które dotyczyły:
1.budowy dodatkowych sygnalizacji świetlnych w tym na przejściach dla pieszych w rejonie węzła planuje się budowę sygnalizacji w ciągu ul. Bałtyckiej oraz na skrzyżowaniu ul. Gdyńska Chemiczna. Na pozostałych skrzyżowaniach nie ma potrzeby budowy sygnalizacji świetlnej, a obowiązujące przepisy nie zezwalają na budowę sygnalizacji tylko na przejściach dla pieszych w rejonie skrzyżowań,
2.budowy oświetlenia ulicznego dla projektowanego chodnika pomiędzy drogami nr 2 i 4 - zostanie wykonane,
3."budowy dodatkowego pasa włączeniowego z drogi nr 2 przed wiaduktem" - nie przewiduje się,
4.budowy dróg i obiektów dla samochodów z ładunkami ponadgabarytowymi - nie przewiduje się,
5."zapewnienia możliwości lewoskrętu dla działek nr 118 i 118/3 ark. 8 obręb Koziegłowy" - uwzględniono możliwość lewoskrętu z działek (w kierunku do Poznania), z kierunku Czerwonaka dojazd do posesji po zawróceniu na rondzie,
6.budowy pasa prawoskrętu z ul. Bałtyckiej w ul. Gdyńską, w kierunku centrum uwzględniono,
7.budowy dodatkowego pasa prawoskrętu z ul. Gdyńskiej w ul. Chemiczną na budowę wydzielonego prawoskrętu brak miejsca (na działce nr 5/2 znajduje się zabytkowy schron piechoty, element twierdzy Poznań); ruch w kierunku centrum usprawni rozbudowa ul. Gdyńskiej do dwóch pasów,
8. "zbyt duże oddalenie sygnalizatorów na ul. Bałtyckiej osłaniającej włączenie drogi serwisowej" lokalizacja sygnalizatorów została zmieniona,
9.błąd w oznakowaniu poziomym w rejonie ronda Gdyńska Poznańska, budowa dodatkowego pasa lewoskrętu na rondzie - błąd poprawiono; pomiary ruchu nie wykazały potrzeby wydzielenia osobnego pasa lewoskrętu,
10.wyznaczenia buspasów w rejonie skrzyżowań ul. Bałtyckiej z ul. Hlonda i Gdyńską - nie przewiduje się, gdyż spowodowałoby to znaczące zmiejszenie przepustowości skrzyżowań,
11.budowy dodatkowego przejścia dla pieszych przez ul. Bałtycką pomiędzy ul. Syrenią a Gdyńską - zaprojektowano przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną w rejonie skrzyżowania z ul. Syrenią; z uwagi na znikomy ruch pieszy i kategorię ul. Bałtyckiej nie przewiduje się budowy dodatkowego przejścia w odległości ok. 100m od istniejącego,
12.wniosek o to żeby na skrzyżowaniach z ul. Bałtycką, na których nie ma sygnalizacji świetlnej wybudować pasy włączenia na skrętach w lewo - na wszystkich skrzyżowaniach z ul. Bałtycką, gdzie dopuszczone są lewoskręty (Hlonda, Gdyńska, Syrenia) zastosowano sygnalizacje świetlną,
13. "wyprostowania" ciągów pieszych i rowerowych, prowadząc je przez wyspę trójkątną - zastosowane rozwiązanie jest bezpieczniejsze, zapewnia lepszą widoczność - przejścia są zlokalizowane poza łukami w planie, co jest zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta,
14.wyznaczenia na ul. Gdyńskiej w km 1+750 buspasu łącznie z prawoskrętem , zmniejszenie wyspy trójkątnej - zastosowano,
15.dopuszczenia zjazdów/wjazdów na drogę rowerową z posesji, przy ulicach z drogą rowerowa jednostronną - umożliwiono poprzez obniżenie krawężników,
16. "skomunikowanie peronów kolejowych z przystankami autobusowymi i drogami nr 2 i 4" ? komunikacja piesza i rowerowa możliwa poprzez istniejące przejście w poziomie przez tory kolejowej, doprojektowano ciąg pieszo- rowerowy w tunelu i dalej wzdłuż drogi nr 2,
17.zmiany lokalizacji przystanków autobusowych, w celu skrócenia dojścia do peronu kolejowego i zakładów - przesunięcie przystanków nie jest możliwe z uwagi na konieczność lokalizacji zatok autobusowych na odcinku prostym, zapewnienie bezpiecznego włączenia się autobusów do ruchu; lokalizacja przystanków na wysokim nasypie stanowi dodatkowe utrudnienie dla pieszych;
18.ograniczenia możliwości kolizji na drodze rowerowej na skrzyżowaniu ul. Syreniej z drogą do spalarni - zmieniono przebieg drogi, co ograniczy możliwość kolizji,
19.budowy schodów na wiadukt z drogi nr 4 proponowane schody nie skrócą żadnych potencjalnych potoków ruchu pieszych - ruch w kierunku Koziegłów będzie odbywał się wzdłuż drogi nr 4, a w kierunku Poznania tunelem i przez istniejący przejazd kolejowy;
20.zwiększenia średnicy rond w ul. Gdyńskiej, zastosowanie rond turbinowych - projektowane średnice rond są zgodne z obowiązującymi przepisami i zapewniają przejezdność ciągników, zrezygnowano z rond turbinowych z uwagi na brak na nich możliwości zawracania,
21.drogi rowerowe - zgodnie z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu nawierzchnia dróg rowerowych będzie bitumiczna, natomiast nawierzchnia cięgów pieszo - rowerowych z kostki betonowej bezfazowej, zapewniony będzie prymat dróg rowerowych i chodnika nad niepublicznymi wjazdami do posesji, detekcja realizowana jest nie tylko przez przyciski ale również kamery bądź pętle indukcyjne, krawężniki są obniżone do wysokości 1 cm,
22. przesłano również wnioski, które nie dotyczyły zakresu naszego projektu, składano wnioski np. o rozszerzenie zakresu robót lub ich zmianę, budowę dróg dla samochodów z ładunkami ponadgabarytowymi.
Za wszystkie uwagi, opinie dziękujemy. Przedstawiamy skorygowany o uwagi Internautów plan sytuacyjny z elementami organizacji ruchu.
02.05.plan_sytuacyjny_droga_do_spalarni
02.04.plan_sytuacyjny_Gdynska_Kozieglowy
02.03.plan_sytuacyjny_Gdynska_wezel
02.02.plan_sytuacyjny_Gdynska.pdf
02.01.plan_sytuacyjny_Baltycka
Wpłynęło 14 opinii, które dotyczyły:
1.budowy dodatkowych sygnalizacji świetlnych w tym na przejściach dla pieszych w rejonie węzła planuje się budowę sygnalizacji w ciągu ul. Bałtyckiej oraz na skrzyżowaniu ul. Gdyńska Chemiczna. Na pozostałych skrzyżowaniach nie ma potrzeby budowy sygnalizacji świetlnej, a obowiązujące przepisy nie zezwalają na budowę sygnalizacji tylko na przejściach dla pieszych w rejonie skrzyżowań,
2.budowy oświetlenia ulicznego dla projektowanego chodnika pomiędzy drogami nr 2 i 4 - zostanie wykonane,
3."budowy dodatkowego pasa włączeniowego z drogi nr 2 przed wiaduktem" - nie przewiduje się,
4.budowy dróg i obiektów dla samochodów z ładunkami ponadgabarytowymi - nie przewiduje się,
5."zapewnienia możliwości lewoskrętu dla działek nr 118 i 118/3 ark. 8 obręb Koziegłowy" - uwzględniono możliwość lewoskrętu z działek (w kierunku do Poznania), z kierunku Czerwonaka dojazd do posesji po zawróceniu na rondzie,
6.budowy pasa prawoskrętu z ul. Bałtyckiej w ul. Gdyńską, w kierunku centrum uwzględniono,
7.budowy dodatkowego pasa prawoskrętu z ul. Gdyńskiej w ul. Chemiczną na budowę wydzielonego prawoskrętu brak miejsca (na działce nr 5/2 znajduje się zabytkowy schron piechoty, element twierdzy Poznań); ruch w kierunku centrum usprawni rozbudowa ul. Gdyńskiej do dwóch pasów,
8. "zbyt duże oddalenie sygnalizatorów na ul. Bałtyckiej osłaniającej włączenie drogi serwisowej" lokalizacja sygnalizatorów została zmieniona,
9.błąd w oznakowaniu poziomym w rejonie ronda Gdyńska Poznańska, budowa dodatkowego pasa lewoskrętu na rondzie - błąd poprawiono; pomiary ruchu nie wykazały potrzeby wydzielenia osobnego pasa lewoskrętu,
10.wyznaczenia buspasów w rejonie skrzyżowań ul. Bałtyckiej z ul. Hlonda i Gdyńską - nie przewiduje się, gdyż spowodowałoby to znaczące zmiejszenie przepustowości skrzyżowań,
11.budowy dodatkowego przejścia dla pieszych przez ul. Bałtycką pomiędzy ul. Syrenią a Gdyńską - zaprojektowano przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną w rejonie skrzyżowania z ul. Syrenią; z uwagi na znikomy ruch pieszy i kategorię ul. Bałtyckiej nie przewiduje się budowy dodatkowego przejścia w odległości ok. 100m od istniejącego,
12.wniosek o to żeby na skrzyżowaniach z ul. Bałtycką, na których nie ma sygnalizacji świetlnej wybudować pasy włączenia na skrętach w lewo - na wszystkich skrzyżowaniach z ul. Bałtycką, gdzie dopuszczone są lewoskręty (Hlonda, Gdyńska, Syrenia) zastosowano sygnalizacje świetlną,
13. "wyprostowania" ciągów pieszych i rowerowych, prowadząc je przez wyspę trójkątną - zastosowane rozwiązanie jest bezpieczniejsze, zapewnia lepszą widoczność - przejścia są zlokalizowane poza łukami w planie, co jest zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta,
14.wyznaczenia na ul. Gdyńskiej w km 1+750 buspasu łącznie z prawoskrętem , zmniejszenie wyspy trójkątnej - zastosowano,
15.dopuszczenia zjazdów/wjazdów na drogę rowerową z posesji, przy ulicach z drogą rowerowa jednostronną - umożliwiono poprzez obniżenie krawężników,
16. "skomunikowanie peronów kolejowych z przystankami autobusowymi i drogami nr 2 i 4" ? komunikacja piesza i rowerowa możliwa poprzez istniejące przejście w poziomie przez tory kolejowej, doprojektowano ciąg pieszo- rowerowy w tunelu i dalej wzdłuż drogi nr 2,
17.zmiany lokalizacji przystanków autobusowych, w celu skrócenia dojścia do peronu kolejowego i zakładów - przesunięcie przystanków nie jest możliwe z uwagi na konieczność lokalizacji zatok autobusowych na odcinku prostym, zapewnienie bezpiecznego włączenia się autobusów do ruchu; lokalizacja przystanków na wysokim nasypie stanowi dodatkowe utrudnienie dla pieszych;
18.ograniczenia możliwości kolizji na drodze rowerowej na skrzyżowaniu ul. Syreniej z drogą do spalarni - zmieniono przebieg drogi, co ograniczy możliwość kolizji,
19.budowy schodów na wiadukt z drogi nr 4 proponowane schody nie skrócą żadnych potencjalnych potoków ruchu pieszych - ruch w kierunku Koziegłów będzie odbywał się wzdłuż drogi nr 4, a w kierunku Poznania tunelem i przez istniejący przejazd kolejowy;
20.zwiększenia średnicy rond w ul. Gdyńskiej, zastosowanie rond turbinowych - projektowane średnice rond są zgodne z obowiązującymi przepisami i zapewniają przejezdność ciągników, zrezygnowano z rond turbinowych z uwagi na brak na nich możliwości zawracania,
21.drogi rowerowe - zgodnie z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu nawierzchnia dróg rowerowych będzie bitumiczna, natomiast nawierzchnia cięgów pieszo - rowerowych z kostki betonowej bezfazowej, zapewniony będzie prymat dróg rowerowych i chodnika nad niepublicznymi wjazdami do posesji, detekcja realizowana jest nie tylko przez przyciski ale również kamery bądź pętle indukcyjne, krawężniki są obniżone do wysokości 1 cm,
22. przesłano również wnioski, które nie dotyczyły zakresu naszego projektu, składano wnioski np. o rozszerzenie zakresu robót lub ich zmianę, budowę dróg dla samochodów z ładunkami ponadgabarytowymi.
Za wszystkie uwagi, opinie dziękujemy. Przedstawiamy skorygowany o uwagi Internautów plan sytuacyjny z elementami organizacji ruchu.
02.05.plan_sytuacyjny_droga_do_spalarni
02.04.plan_sytuacyjny_Gdynska_Kozieglowy
02.03.plan_sytuacyjny_Gdynska_wezel
02.02.plan_sytuacyjny_Gdynska.pdf
02.01.plan_sytuacyjny_Baltycka