Standardy utrzymania dróg
Poznańskie ulice zostały podzielone na pięć sieci, celem zróżnicowania standardów utrzymania i dostosowania poziomu utrzymania do możliwości finansowych Miasta oraz potencjału sprzętowego wykonawców:
- sieć strategiczna (pierwsza kolejność) - o łącznej długości 271,6 km - to jezdnie ram komunikacyjnych, główne trasy wlotowe do miasta, dojazdy do najważniejszych instytucji miasta i największych szpitali. Czas reakcji: 1,5 - 2 godz.
- sieć podstawowa (druga kolejność) - o łącznej długości 259,8 km - to jezdnie ulic łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, pozostałe trasy wlotowe do miasta oraz trasy miejskiej komunikacji autobusowej. Czas reakcji: 2 - 2,5 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu.
- sieć lokalna I (trzecia kolejność) - o łącznej długości 181,2 km - to jezdnie ulic łączących osiedla peryferyjne z siecią podstawową oraz inne ulice będące dojazdami do obiektów użyteczności publicznej. Czas reakcji: 3 - 4,5 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu
- sieć lokalna II (czwarta kolejność) - o łącznej długości 161,7 km - to ulice w obrębie osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie. Czas reakcji: 3 - 4 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu.
- pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM - obsługiwane doraźnie.
Dla czterech pierwszych sieci obowiązuje zdefiniowany standard utrzymania (technologia i czasokres wykonania, liczony od momentu uruchomienia działań przez ZDM), pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM będą odśnieżane i posypywane doraźnie na podstawie zgłoszeń mieszkańców, oceny stopnia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu oraz możliwości finansowych.
Drogi gruntowe są odśnieżane i posypywane piaskiem doraźnie uwzględniając zgłoszenia mieszkańców oraz spostrzeżenia ZDM. W pierwszej kolejności staramy się reagować na zgłoszenia o oblodzeniu od pieszych, gdyż dla nich takie oblodzenie jest szczególnie niebezpieczne. Groźne jest także oblodzenie występujące na odcinkach dróg gruntowych o znacznym spadku. Także w takich przypadkach staramy się reagować niezwłocznie. Należy jednak podkreślić, że tego typu działania doraźne rozpoczynamy dopiero po zakończeniu pracy pługoposypywarek na drogach utrzymywanych systemowo.