Podsumowanie konsultacji
Temat powiększenia strefy uspokojenia ruchu wokół Starego Rynku był dyskutowany na obradach komisji rewitalizacji Rady Miasta Poznania. Poruszano go również podczas spotkań z przewodnikami, taksówkarzami, motocyklistami, przedstawicielami Bazaru. Rozmowy te miały miejsce jeszcze w 2016 roku.
W ramach spotkań konsultacyjnych w 2017 r. odbyły się następujące spotkania:
- 9.02 - seniorzy z Klubu Starówka;
- 16.02 - spotkanie z przedsiębiorcami i taksówkarzami;
- 22.02 - spotkanie z mieszkańcami;
- 13.02 i 7.03 - spotkanie z Radą Osiedla Stare Miasto;
- 22.03 - spotkanie z mieszkańcami, przedsiębiorcami, radnymi podsumowujące konsultacje.
Ponadto w okresie od 10 do 28 lutego 2017 r. można było przesyłać swoje uwagi i sugestie na adres: strefa30@zdm.poznan.pl. Do ZDM wpłynęły 134 maile z uwagami. Zespół złożony z przedstawicieli Zarządu Dróg Miejskich, Miejskiego Inżyniera Ruchu oraz projektanta zdecydował o uwzględnieniu następujących uwag:
- zrezygnowano z idei utworzenia deptaka na ul. Paderewskiego. Wjazd na ulicę będzie ograniczony znakiem B-1 - zakaz ruchu. Dojazdu pod znak B-1 na ul. Paderewskiego od Al. Marcinkowskiego będzie umożliwiony dla: mieszkańców, dostaw w godz. 6-11, rowerów, taxi, pojazdów służb (straż miejska, policja, pogotowie, itp). Również dojazd do kościoła, hoteli i parkingów będzie możliwy przez ul. Paderewskiego. Dzięki takiemu rozwiązaniu ruch pojazdów nie będzie się odbywał tylko ulicami Zamkowa - Góra Przemysła - Franciszkańska - Sieroca.
- strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ul. Paderewskiego za skrzyżowaniem z ul. Ludgardy w stronę Starego Rynku;
- na ul. Ludgardy (od ul. Paderewskiego) wyznaczone zostanie 9 równoległych miejsc parkingowych. Osoby przyjeżdżające do kościoła Franciszkanów będą mogły zaparkować pojazdy;
- zmieniono sposób parkowania po wschodniej stronie ul. Szewskiej z równoległego na ukośnie. Dzięki temu przybyły 4 miejsca postojowe;
- wyznaczono dodatkowe 2 miejsca postojowe dla autokarów turystycznych na Al. Marcinkowskiego po zachodniej stronie ulicy. Łącznie w obszarze staromiejskim funkcjonować będzie 17 miejsc dla autokarów - z tego 5 będzie przeznaczonych do postoju 15-minutowego. Do tej pory do dyspozycji turystów było 10 miejsc postojowych;
- zieleń i mała architektura - niska zieleń i ławki zostaną wprowadzone w trzech lokalizacjach: ul. 23 Lutego (przy pl. Wielkopolskim), ul. Wrocławska, ul. Masztalarska. Lokalizacja została ustalona z RO Stare Miasto;
- konsultacje w sprawie Al. Marcinkowskiego - konsultacje dotyczące zmiany zagospodarowania Al. Marcinkowskiego na odcinku od ul. 23 lutego do ul. Solnej planowane są na maj br.
- rekompensata utraconych miejsc postojowych wokół Starego Rynku - mieszkańcy będą mieli do swojej dyspozycji ok. 130 miejsc parkingowych na obecnym parkingu buforowym na Chwaliszewie. Parking posiada łącznie 250 miejsc. Korzystanie będzie możliwe na podstawie identyfikatorów, które mieszkańcy wykupują obecnie parkując w Strefie Płatnego Parkowania - koszt 10 zł/miesięcznie. Mieszkańcy otrzymają również karty umożliwiające wjazd i wyjazd z parkingu (parking jest ogrodzony) - konieczne będzie zapłacenie kaucji za kartę wjazdu. Nie przewiduje się dodatkowych opłat za korzystanie z tych miejsc postojowych;
- zrezygnowano wstępnie z wyznaczania kopert dla dostaw. Dostawy będą się odbywać w godz. 6.00-11.00. Ponadto Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął rozmowy z operatorami parkingów zlokalizowanych w centrum miasta, aby wpracować preferencyjne ceny dla mieszkańców centrum oraz lepiej oznaczyć parkingi by kierowcy nie mieli trudności z ich znalezieniem i korzystali z nich w większym zakresie.
Projekt organizacji ruchu zmierzający do uspokojenia ruchu wokół Starego Rynku obecnie zakłada:
- zwiększenie strefy zamieszkania - nawet na ulicach piesi mają pierwszeństwo;
- uwolnienie części wybranych chodników od parkujących samochodów;
- uporządkowanie parkowania samochodów;
- wykonanie dodatkowego przejścia dla pieszych przez ul. Wielką w rejonie starego koryta Warty, aby ułatwić pieszym przemieszczanie się w kierunku Starego Rynku;
- wyłączenie sygnalizacji, aby umożliwić pieszym/kierowcom bardziej płynne przejście/przejechanie z pl. Bernardyńskiego w ul. Za Bramką;
- wykonanie ułatwień dla rowerzystów w postaci kontraruchu, kontrapasów i nowych stojaków rowerowych;
- ułatwienie dostaw towarów w obszarze staromiejskim;
- wyznaczenie nowych miejsc postojowych dla autokarów turystycznych (do 15 minut postój autokarów w dzień na ul. Stawnej, nowy parking przy Międzymościu, dodatkowe miejsca dla autokarów na Al. Marcinkowskiego);
- montaż sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Garbary i Wszystkich Świętych, aby zapewnić bezpieczniejszy wyjazd z ul. Wszystkich Świętych oraz skrócić drogę do parkingu przy ul. Za Bramką;
- maty dla niewidomych i niedowidzących na przejściach dla pieszych; - skrzyżowania równorzędne.
Dziękujemy Państwu za duże zaangażowanie w konsultacjach internetowych oraz liczny udział w spotkaniach.