Przedstawiamy koncepcję przebudowy ulicy Folwarcznej. Zaproponowane rozwiązanie drogowe mają na celu umożliwienie uruchomienia linii autobusowej, która ułatwi mieszkańcom dotarcie do pętli tramwajowej.
Początek projektowanej trasy stanowi połączenie z ulicą Szwajcarską. Na wysokości przystanków tramwajowych zlokalizowane zostały przystanki autobusowe komunikacji miejskiej, zaprojektowano chodnik wraz z jego przedłużeniem w kierunku centrum handlowego M1.
Na połączeniu drogi łączącej ulicę Szwajcarską z ulicą Folwarczną zaprojektowane zostało skrzyżowanie z priorytetem przejazdu dla relacji Szwajcarska - Folwarczna (w kierunku ul. Piwnej).
Na dalszym odcinku ulicy po stronie południowej zaprojektowano chodnik, natomiast po stronie północnej dwukierunkową ścieżkę rowerową.
W koncepcji na połączeniu ulic Folwarcznej i Stalowej oraz ulic Piwnej, Stalowej, Kobylepole zaprojektowano skrzyżowanie z ruchem okrężnym (małe rondo).
Na odcinku pomiędzy przejazdem kolejowym, a projektowanym rondem przewidziano przystanki autobusowe komunikacji miejskiej. Pomiędzy istniejącą ulicą Folwarczną, a nowo projektowanym odcinkiem przewidziano połączenie dla pieszych i rowerzystów w postaci ciągu pieszo-rowerowego z przejazdem przez bocznicę kolejową. W celu zniwelowania różnicy wysokościowej (bocznica znajduje się w wykopie) połączenie ma charakter pochylni.
Na dalszym odcinku projektowanej trasy (za rondem) w ciągu ulicy Stalowej droga przebiega wzdłuż istniejącej bocznicy kolejowej (przewidzianej do likwidacji). Droga na tym odcinku została zaprojektowana z uwzględnieniem chodnika po stronie południowej oraz dwukierunkowej ścieżki rowerowej po stronie północnej. Na odcinku od ronda do zjazdu na teren szkoły po stronie północnej dodatkowo za ścieżką rowerową zaprojektowano chodnik.
Istniejące. skrzyżowanie ulic Piwnej, Stalowej oraz Kobylepole zostało przeprojektowane na skrzyżowanie o ruchu okrężnym (małe rondo). Przy rondzie zaprojektowane zostały chodniki i ścieżki rowerowe.
Zapraszamy do przesyłania maili z uwagami i opiniami dotyczącymi zaproponowanej koncepcji w terminie do 7 września 2014 roku.
Podsumowanie konsultacji
Projekt koncepcyjny był prezentowany na stronie internetowej ZDM przez okres dwóch miesięcy. Wpłynęło 12 opinii. W Szkole Podstawowej im. Gagarina odbyło się również spotkanie z mieszkańcami, w którym uczestniczyli przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.
Przesłane do Zarządu i poruszane podczas spotkania opinie wyrażały zarówno zadowolenie jak i niezadowolenie z przedstawionego projektu inwestycji. Wszystkie opinie i propozycje zostały wnikliwie przeanalizowane. W zamieszczonym poniżej projekcie można znaleźć odzwierciedlenie wprowadzonych do koncepcji zmian zaproponowanych w procesie opiniowania. Uwzględniono następujące postulaty:
- odcięcie ulicy Szpaków od ulicy Stalowej ? uwzględniono w celu ograniczenia ruchu samochodowego w rejonie szkoły. Ponadto, na wysokości ulicy Szpaków zaprojektowano zatokę postojową dla opiekunów dowożących dzieci do szkoły, przejście dla pieszych oraz progi w celu wymuszenia ograniczenia prędkości pojazdów;
- uwzględniono postulat dotyczący zlokalizowania chodnika w rejonie osiedla i szkoły. Zaprojektowano chodnik po obu stronach ulicy na odcinku od przystanku autobusowego do ulicy Szpaków;
- uwzględniono postulat likwidacji jezdni projektowanej ulicy na odcinku od ronda do istniejącej ulicy Folwarcznej. Od ronda do ulicy Folwarcznej prowadzić będą jedynie ciągi pieszy i rowerowy. Pojawił się również postulat likwidacji samego ronda. W wyniku przeprowadzonej analizy postanowiono jednak pozostawić rondo w celu umożliwienia bezpiecznego nawracania i powrotu ulicą Piwną opiekunom dowożącym dzieci do szkoły ? co było postulowane w innych opiniach mieszkańców;
- w rejonie ronda zmieniono południowy wlot ulicy Piwnej, zaprojektowano dodatkowe przejścia na pieszych i przejazdy dla rowerów;
- budowę drogi rowerowej wydłużono w kierunku galerii M1;
- uwzględniono wniosek MPK o możliwość zapewnienia dojazdu pojazdom ponadgabarytowym do działek MPK. Parametry ulicy na to pozwalają. Dojazd będzie możliwy od strony ulicy Piwnej oraz ulicy Szwajcarskiej. Nie będzie jednak możliwy przejazd przez cały projektowany odcinek ulicy. Tym samym ciężkie pojazdy ciężarowe nie będą przejeżdżać obok posesji (bloków) mieszkańców;
Pojawił się również postulat dotyczący przesunięcia projektowanych przystanków na wysokość ulicy Szpaków. Postanowiono go nie uwzględnić, między innymi z powodu innych postulatów aby przystanki pozostawić bliżej osiedla mieszkaniowego. Uproszczono dojście do przystanków poprzez budowę schodów terenowych. Nie uwzględniono opinii o dopuszczeniu wyłącznie ruchu autobusowego i wprowadzenia zakazu ruchu dla pojazdów ciężarowych. Pragniemy również dodać, w związku z przesłanym pytaniem, że ulica będzie realizowana z oświetleniem ulicznym.
Za wszystkie przesłane maile, opinie serdecznie dziękujemy.
Folwarczna - ostateczny plan (pdf 16 MB)