Kontrapas to pas rowerowy utworzony w jezdni jednokierunkowej umożliwiający ruch rowerów „pod prąd”. Kontrapas można spotkać na jezdniach, gdzie prędkość nie jest wyższa niż 50 km/h. Wyznacza się przy lewej krawędzi jezdni przeciwnie do kierunku ruchu pojazdów za pomocą oznakowania pionowego i poziomego. Aby zwrócić uwagę kierowców i rowerzystów na obecność kontrapasów często ich wloty i wyloty malowane są na jezdni na czerwono.
Pierwszy kontrapas rowerowy został wytyczony w Poznaniu w 1993 r. w ul. Wronieckiej.
Kontraruch umożliwia poruszania się rowerzystom „pod prąd” na jezdniach jednokierunkowych z ograniczeniem prędkości
do 30 km/h. Specjalny pas dla rowerzystów nie jest wówczas wyznaczony. O możliwości jazdy rowerem pod prąd informują znaki pionowe - tabliczki „nie dotyczy rowerów” oraz oznakowanie poziome - tzw. sierżanty rowerowe czyli piktogramy rowerów ze strzałką wskazującą kierunek i tor ruchu.
O sposobie oznakowania i możliwościach wyznaczania kontrapasów i kontraruchu mówi Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, a także Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych.