Jak działa system naprowadzania na sygnalizator świetlny? Jak odczytać z przycisku topografię przejścia dla pieszych? W jaki sposób upewnić się, że piesi otrzymali zielone światło i jak wydłużyć czas jego nadawania? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań dotyczących akustycznej sygnalizacji świetlnej poznali uczestnicy szkolenia, które odbyło się 2 października br. w siedzibie Wielkopolskiego Okręgu Polskiego Związku Niewidomych. Poprowadzili je przedstawiciele producenta stosowanych w Poznaniu przycisków dla pieszych o poszerzonej funkcjonalności, firmy Busch Polska. W szkoleniu uczestniczyło 20 osób. Byli to zarówno mieszkańcy Poznania z dysfunkcjami wzroku jak i trenerzy orientacji przestrzennej współpracujący z PZN.

- Rozwiązania ułatwiające poruszanie się osób niewidomych i niedowidzących w przestrzeni miejskiej stają się standardem w wielu europejskich miastach – mówi Przemysław Kłosowicz z firmy Busch Polska. – Poznań również idzie tym tropem, dlatego ważne jest, aby informacje o takich usprawnieniach jak sygnalizacja akustyczna docierały do możliwie największej liczby zainteresowanych osób. Jest to możliwe między innymi dzięki szkoleniom, podczas których prezentujemy jak funkcjonują one w praktyce – dodaje.

Szkolenie podzielone zostało na dwie części. W pierwszej instruktorzy przybliżyli zasadę działania akustycznej sygnalizacji świetlnej oraz zaprezentowali system dźwiękowego naprowadzania na sygnalizator. Część druga poświęcona była indywidualnej prezentacji przycisków każdemu z uczestników. Podczas spotkania wyjaśniono również wątpliwości dotyczące działania sygnalizacji świetlnej na ulicach Poznania oraz zebrano pomysły jej kolejnych usprawnień z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących.

Obecnie w Poznaniu działa 320 sygnalizacji świetlnych, z których ponad 200 wyposażonych jest w ułatwienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Ponadto w 16 miejscach zainstalowano nowoczesną sygnalizacją akustyczną, wyposażoną w przyciski o dodatkowych funkcjach. Ta ostatnia w najbliższym czasie zostanie uruchomiona na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Fredry. W planach ZDM jest również wyposażenie w podobne urządzenia skrzyżowań al. Niepodległości z ul. Libelta i ul. Taylora.

Czytaj więcej: