Przed wystąpieniem z wnioskiem należy zapoznać się z treścią w/w zarządzenia.
Procedura została podzielona na 2 etapy:
I etap:
Wystąpienie z wnioskiem o zaopiniowanie lokalizacji zastrzeżonego miejsca postojowego (koperty) na ulicach administrowanych przez Zarząd Dróg Miejskich, położonych poza obszarem strefy płatnego parkowania oraz poza obszarem śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, określonej uchwałą w sprawie ustalenia w Poznaniu strefy płatnego parkowania, śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania oraz śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, wysokości opłat dodatkowych oraz sposobu ich pobierania.
W tym celu opracowany został formularz.
Uzyskanie pozytywnej opinii lokalizacyjnej jest podstawą do opracowania przez wnioskodawcę projektu czasowej organizacji ruchu (uwzględniającej uwagi zawarte w opinii) w celu uzyskania zatwierdzenia tego projektu przez Miejskiego Inżyniera Ruchu w przypadku dróg publicznych lub zatwierdzenia Zarządu Dróg Miejskich w przypadku dróg wewnętrznych i nieruchomości powierzonych, znajdujących się w administracji ZDM.
II etap:
W celu wydania przez Zarząd Dróg Miejskich zgody na wykonanie koperty wnioskodawca, po uzyskaniu zatwierdzenia, składa w Zarządzie Dróg Miejskich wypełniony wniosek zawierający:
- imię i nazwisko, PESEL oraz adres osoby fizycznej albo nazwę podmiotu prowadzącego działalność, jej NIP lub KRS, adres siedziby;
- wskazanie lokalizacji (nazwa ulicy) i wymiarów koperty;
- planowany okres zastrzeżenia koperty (data od kiedy do kiedy);
- załączniki:
- opinię lokalizacyjną, o której mowa w etapie 1,
- zatwierdzony i opieczętowany projekt czasowej organizacji ruchu wraz z dokumentem zatwierdzenia,
- dokument potwierdzający złożenie powiadomienia o wprowadzeniu zmiany organizacji ruchu – zgodnie z pouczeniem umieszczonym na zatwierdzeniu projektu,
- dokumentację fotograficzną przedstawiającą stan nawierzchni sprzed zajęcia,
- w przypadku ustanowienia pełnomocnika oryginał lub poświadczony odpis pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej (o ile istnieje konieczność jej pobrania.
Po uzyskania niezbędnych zgód i dokonaniu opłaty za zajęcie pasa drogowego wnioskodawca może wykonać oznakowanie koperty w terenie. Oznakowanie poziome i pionowe koperty oraz jej likwidację wykonuje na swój koszt wnioskodawca.
Wnioskodawca, który uzyska zezwolenie na kopertę, nie może:
- wykorzystywać jej w celu innym niż parkowanie pojazdów samochodowych;
- zamontować na niej urządzenia blokującego;
- zamontować w jej obrębie lub na parkującym samochodzie reklamy.
Utrzymanie koperty stanowi obowiązek wnioskodawcy. Do prac utrzymaniowych, oprócz estetycznego stanu oznakowania poziomego i pionowego, należy naprawa nawierzchni, utrzymanie czystości oraz jej odśnieżanie.
W przypadku rezygnacji z koperty przywrócenie pasa drogowego sprzed zajęcia wraz z likwidacją oznakowania koperty musi nastąpić najpóźniej w dniu wygaśnięcia decyzji wraz z odpowiednim zgłoszeniem do Zarządu Dróg Miejskich gotowości do odbioru.
Opłaty:
Za zajęcie pasa drogowego na prawach wyłączności w celu zastrzeżenia miejsca postojowego pobierana jest opłata, którą reguluje odpowiednio:
- dla dróg publicznych: uchwała nr XCI/1749/VIII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 24 października 2023 r. (ze zm.),
- dla dróg wewnętrznych i powierzonych: zarządzenie Prezydenta nr 357/2024/P z dnia 28 marca 2024 r. (ze zm.).
Stawka za zajęcie drogi w tym celu wynosi 1,20 zł /m2 dziennie, co przykładowo dla stanowiska 2,3 x 5m, stanowi kwotę 414 zł/30 dni.
Na jaki czas wydawana jest zgoda?
Zezwolenie wydawane jest maksymalnie do terminu ważności zatwierdzenia czasowej organizacji ruchu. W przypadku zamiaru kontynuowania zezwolenia należy uzyskać zgodnie z właściwością przedłużenie terminu ważności zatwierdzenia organizacji ruchu. Upływ terminu ważności zatwierdzenia projektu czasowej organizacji ruchu jest równoznaczny z obowiązkiem likwidacji oznakowania pionowego i poziomego koperty.
W przypadku przedłużenia zezwolenia należy złożyć wniosek zawierający:
- imię i nazwisko, PESEL oraz adres osoby fizycznej albo nazwę podmiotu prowadzącego działalność, jej NIP lub KRS, adres siedziby;
- wskazanie lokalizacji (nazwa ulicy) i wymiarów koperty;
- planowany okres zastrzeżenia koperty (data od kiedy do kiedy);
- załączniki:
- zatwierdzony i opieczętowany projekt czasowej organizacji ruchu wraz z dokumentem zatwierdzenia,
- w przypadku ustanowienia pełnomocnika oryginał lub poświadczony odpis pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej (o ile istnieje konieczność jej pobrania).
W przypadku rezygnacji z koperty przywrócenie pasa drogowego sprzed zajęcia wraz z likwidacją oznakowania koperty musi nastąpić najpóźniej w dniu wygaśnięcia decyzji wraz z odpowiednim zgłoszeniem do Zarządu Dróg Miejskich gotowości do odbioru.
Więcej informacji:
Szczegółowe informacje na temat wykupu koperty poza SPP i ŚSPP można uzyskać pod numerem telefonu: +48 61 646 33 44 od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30- 20:00 lub pod adresem e-mail: zdm@zdm.poznan.pl.
Do pobrania:
- wniosek o wydanie opinii dotyczącej lokalizacji zastrzeżonego miejsca postojowego poza obszarem SPP i ŚSPP
- wniosek o wydanie zezwolenia na wykonanie zastrzeżonego miejsca postojowego za opłatą