START MENU DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NEWSLETTER STOPKA
logo ZDM
powiększenie tekstunormalna wielkość tekstupomniejszenie tekstukontrast
  • logo - epuap
  • 48px
  • logo bip
  • logo - poznań
facebook Youtube
logo
  • Aktualności
  • Załatw sprawę
    • Informacja o Miejskim Inżynierze Ruchu
    • Odszkodowania
    • Parkowanie pojazdów
    • Warunki wjazdu i organizacja ruchu
    • Wniosek o wydanie zaświadczenia o dostępie do drogi publicznej
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Zajęcie pasa drogowego
    • Zjazd z drogi publicznej
    • Pojazdy usuwane z pasa drogowego
    • Wycinka drzew z pasa drogowego
    • Dzierżawa nieruchomości administrowanych przez ZDM pod ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych
    • Informacja publiczna
    • Katalog wymagań stawianych odtworzeniom nawierzchni w obrębie ulic objętych administracją ZDM
    • Informacja dla organizatorów imprez
    • Narada Koordynacyjna - uzgodnienia uzbrojeń
    • Ochrona danych osobowych - informacje
  • Parkowanie
  • Zamówienia publiczne
  • Działania ZDM
    • Drogi w administracji ZDM
    • Obiekty inżynierskie, czyli mosty, wiadukty i tunele
    • Sygnalizacja świetlna
    • Oświetlenie ZDM
    • Zieleń przyuliczna
    • Osoby z niepełnosprawnościami
    • Ustawienie kontenera na odpady poremontowe
    • Pojemniki umieszczone bez zezwolenia zarządcy drogi
    • Konsultacje społeczne
    • Wody opadowe i roztopowe
    • Nasze działania w 2024 roku
    • System Informacji Miejskiej
    • System zarządzania
    • Współpraca z mieszkańcami i radami osiedli
    • Projekty z dofinansowaniem
    • Realizacje
    • Pytania i odpowiedzi
  • Mikromobilność
  • Praca
    • Oferty aktualne
    • Klauzula - przetwarzanie danych osobowych kandydatów do pracy
  • Kontakt
    • Dane kontaktowe
    • Numery kont bankowych
    • Dyrekcja ZDM
    • O Firmie
    • Historia ZDM
  1. Home
  2. Parkowanie
  3. Koperty – miejsca zastrzeżone
  4. Koperty komercyjne poza SPP i ŚSPP
ZIP
2025-04-09

Koperty komercyjne poza SPP i ŚSPP

Ikona drukarki Ikona udostępnienia

Zarząd Dróg Miejskich umożliwia korzystanie z zastrzeżonych miejsc postojowych poza obszarem Strefy Płatnego Parkowania (SPP) i Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania (ŚSPP) na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta nr 829/2021 z 4.11.2021 roku w sprawie ustalenia zasad udzielania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego dróg publicznych, pasa drogowego dróg wewnętrznych oraz nieruchomości powierzonych Zarządowi Dróg Miejskich, na prawach wyłączności w celu zastrzeżenia miejsca postojowego, tzw. koperty.

Przed wystąpieniem z wnioskiem należy zapoznać się z treścią w/w zarządzenia.

Procedura została podzielona na 2 etapy:

I etap:

Wystąpienie z wnioskiem o zaopiniowanie lokalizacji zastrzeżonego miejsca postojowego (koperty) na ulicach administrowanych przez Zarząd Dróg Miejskich, położonych poza obszarem strefy płatnego parkowania oraz poza obszarem śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, określonej uchwałą w sprawie ustalenia w Poznaniu strefy płatnego parkowania, śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania oraz śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, wysokości opłat dodatkowych oraz sposobu ich pobierania.
W tym celu opracowany został formularz.

Uzyskanie pozytywnej opinii lokalizacyjnej jest podstawą do opracowania przez wnioskodawcę projektu czasowej organizacji ruchu (uwzględniającej uwagi zawarte w opinii) w celu uzyskania zatwierdzenia tego projektu przez Miejskiego Inżyniera Ruchu w przypadku dróg publicznych lub zatwierdzenia Zarządu Dróg Miejskich w przypadku dróg wewnętrznych i nieruchomości powierzonych, znajdujących się w administracji ZDM.


II etap:

W celu wydania przez Zarząd Dróg Miejskich zgody na wykonanie koperty wnioskodawca, po uzyskaniu zatwierdzenia, składa w Zarządzie Dróg Miejskich wypełniony wniosek zawierający:

  • imię i nazwisko, PESEL oraz adres osoby fizycznej albo nazwę podmiotu prowadzącego działalność, jej NIP lub KRS, adres siedziby;
  • wskazanie lokalizacji (nazwa ulicy) i wymiarów koperty;
  • planowany okres zastrzeżenia koperty (data od kiedy do kiedy);
  • załączniki:

        - opinię lokalizacyjną, o której mowa w etapie 1,
​        - zatwierdzony i opieczętowany projekt czasowej organizacji ruchu wraz z dokumentem zatwierdzenia,
        - dokument potwierdzający złożenie powiadomienia o wprowadzeniu zmiany organizacji ruchu – zgodnie z pouczeniem umieszczonym na zatwierdzeniu projektu,
        -  dokumentację fotograficzną przedstawiającą stan nawierzchni sprzed zajęcia,
        - w przypadku ustanowienia pełnomocnika oryginał lub poświadczony odpis pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej (o ile istnieje konieczność jej pobrania.


Po uzyskania niezbędnych zgód i dokonaniu opłaty za zajęcie pasa drogowego wnioskodawca może wykonać oznakowanie koperty w terenie. Oznakowanie poziome i pionowe koperty oraz jej likwidację wykonuje na swój koszt wnioskodawca.


Wnioskodawca, który uzyska zezwolenie na kopertę, nie może:

  • wykorzystywać jej w celu innym niż parkowanie pojazdów samochodowych;
  • zamontować na niej urządzenia blokującego;
  • zamontować w jej obrębie lub na parkującym samochodzie reklamy.


Utrzymanie koperty stanowi obowiązek wnioskodawcy. Do prac utrzymaniowych, oprócz estetycznego stanu oznakowania poziomego i pionowego, należy naprawa nawierzchni, utrzymanie czystości oraz jej odśnieżanie.
W przypadku rezygnacji z koperty przywrócenie pasa drogowego sprzed zajęcia wraz z likwidacją oznakowania koperty musi nastąpić najpóźniej w dniu wygaśnięcia decyzji wraz z odpowiednim zgłoszeniem do Zarządu Dróg Miejskich gotowości do odbioru.


Opłaty:

Za zajęcie pasa drogowego na prawach wyłączności w celu zastrzeżenia miejsca postojowego pobierana jest opłata, którą reguluje odpowiednio:

  • dla dróg publicznych: uchwała nr XCI/1749/VIII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 24 października 2023 r. (ze zm.),
  • dla dróg wewnętrznych i powierzonych: zarządzenie Prezydenta nr 357/2024/P z dnia 28 marca 2024 r. (ze zm.).

Stawka za zajęcie drogi w tym celu wynosi 1,20 zł /m2 dziennie, co przykładowo dla stanowiska 2,3 x 5m, stanowi kwotę 414 zł/30 dni.

 

Na jaki czas wydawana jest zgoda?

Zezwolenie wydawane jest maksymalnie do terminu ważności zatwierdzenia czasowej organizacji ruchu. W przypadku zamiaru kontynuowania zezwolenia należy uzyskać zgodnie z właściwością przedłużenie terminu ważności zatwierdzenia organizacji ruchu. Upływ terminu ważności zatwierdzenia projektu czasowej organizacji ruchu jest równoznaczny z obowiązkiem likwidacji oznakowania pionowego i poziomego koperty.

W przypadku przedłużenia zezwolenia należy złożyć wniosek zawierający:

  1. imię i nazwisko, PESEL oraz adres osoby fizycznej albo nazwę podmiotu prowadzącego działalność, jej NIP lub KRS, adres siedziby;
  2. wskazanie lokalizacji (nazwa ulicy) i wymiarów koperty;
  3. planowany okres zastrzeżenia koperty (data od kiedy do kiedy);
  4. załączniki:
  • zatwierdzony i opieczętowany projekt czasowej organizacji ruchu wraz z dokumentem zatwierdzenia,
  • w przypadku ustanowienia pełnomocnika oryginał lub poświadczony odpis pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej (o ile istnieje konieczność jej pobrania).

W przypadku rezygnacji z koperty przywrócenie pasa drogowego sprzed zajęcia wraz z likwidacją oznakowania koperty musi nastąpić najpóźniej w dniu wygaśnięcia decyzji wraz z odpowiednim zgłoszeniem do Zarządu Dróg Miejskich gotowości do odbioru.

 

Więcej informacji:

Szczegółowe informacje na temat wykupu koperty poza SPP i ŚSPP można uzyskać pod numerem telefonu: +48 61 646 33 44 od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30- 20:00  lub pod adresem e-mail: zdm@zdm.poznan.pl.

 

Pliki do pobrania

  • Wniosek - wydanie opinii dotyczącej lokalizacji zastrzeżonego miejsca postojowego poza obszarem SPP i ŚSPP( docx - 60.38 KB )
  • Wniosek - wydanie zezwolenia na wykonanie zastrzeżonego miejsca postojowego( pdf - 110.01 KB )

Parkowanie

  • Parkowanie
    • Parkingi Park&Ride
    • Parkingi Park&Go
    • Strefa Płatnego Parkowania
    • Parkingi dla autobusów turystycznych
    • Punkty mikromobilności Hop & Go
    • Koperty – miejsca zastrzeżone

Dowiedz się więcej

czytaj więcej

Mikromobilność - rowery, hulajnogi, UTO

czytaj więcej
  • Punkty Hop & Go
    Punkty Hop & Go
  • Drzewo
    Zieleń przyuliczna
  • Ikona dokumentu
    Konsultacje społeczne
  • Chmurka z deszczem
    Kanalizacja deszczowa
  • Szklanka ze słomką
    Ogródki gastronomiczne
  • Samochód ciężarowy
    Ograniczenia dla pojazdów ciężarowych
  • Budynek mieszkalny
    Współdziałanie z mieszkańcami i radami osiedla
  • Flaga Unii Europejskiej
    Projekty z dofinansowaniem
  • Telefon komórkowy
    RODO ochrona danych osobowych
  • Sygnalizacja świetlna i drogowa
    Usprawniamy miasto
Zarząd Dróg Miejskich - logo 2017 - 2025 | Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
  • O firmie
  • Załatw sprawę
  • Nasze działania
  • Parkowanie
  • Zamowienia publiczne
  • Mapa strony
  • Deklaracja dostępności
  • Kontakt

Ustaw kontrast