Ich podstawowym zadaniem jest weryfikacja, czy realizowane inwestycje przynoszą zakładany efekt. Pozwalają w oparciu o dane planować politykę transportową miasta. Widać dzięki nim np. które trasy są wykorzystywane do codziennych dojazdów do pracy czy szkoły, a które działają bardziej rekreacyjnie, weekendowo, jak rozkłada się ruch w określonych godzinach i dniach.
Licznik rowerowy to instalacja złożona z detektora, modułu łączności i baterii. Detektor tworzy pętla indukcyjna (czyli przewód umieszczony w nawierzchni drogi rowerowej) oraz czujnik wykrywający zaburzenia pola elektromagnetycznego generowanego przez pętlę. Zaburzenie pola pojawia się w momencie gdy nad pętlą przejedzie rower. Detektor jest zaprogramowany w taki sposób, aby „rozpoznawać” rowery i pomijać inne obiekty (jak np. hulajnogi). Dane o liczbie rowerów, które przejechały przez instalację licznika są przesyłane do serwera.
Część liczników wyposażonych jest w wyświetlacze umieszczone na charakterystycznych pylonach, pozostałe są ukryte w nawierzchni dróg rowerowych i trudno je na pierwszy rzut oka zauważyć.
Dane z liczników można śledzić pod linkiem https://tiny.pl/dt1b8.