START MENU DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NEWSLETTER STOPKA
logo ZDM
powiększenie tekstunormalna wielkość tekstupomniejszenie tekstukontrast
  • logo - epuap
  • 48px
  • logo bip
  • logo - poznań
facebook Youtube
logo
  • Aktualności
  • Załatw sprawę
    • Informacja o Miejskim Inżynierze Ruchu
    • Odszkodowania
    • Parkowanie pojazdów
    • Warunki wjazdu i organizacja ruchu
    • Wydanie zaświadczenia o dostępie do drogi publicznej
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Zajęcie pasa drogowego
    • Zjazd z drogi publicznej
    • Ustawienie kontenera na odpady poremontowe
    • Pojazdy usuwane z pasa drogowego
    • Wycinka drzew z pasa drogowego
    • Informacja publiczna
    • Katalog wymagań stawianych odtworzeniom nawierzchni w obrębie ulic objętych administracją ZDM
    • Wytyczne do projektowania sieci uzbrojenia w pasie dróg będących w administracji ZDM
    • Informacja dla organizatorów imprez
    • Dzierżawa nieruchomości administrowanych przez ZDM pod ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych
    • Wydanie zgody na zbliżenie obiektu budowlanego do zewnętrznej krawędzi jezdni
    • Ustalenie obsługi komunikacyjnej wydawanej na podstawie art. 35 pkt. 3 Ustawy o drogach publicznych
    • Ochrona danych osobowych - informacje
  • Parkowanie
  • Zamówienia publiczne
  • Działania ZDM
    • Drogi w administracji ZDM
    • Obiekty inżynierskie, czyli mosty, wiadukty i tunele
    • Sygnalizacja świetlna
    • Oświetlenie ZDM
    • Zieleń przyuliczna
    • Osoby z niepełnosprawnościami
    • Pojemniki umieszczone bez zezwolenia zarządcy drogi
    • Konsultacje społeczne
    • Wody opadowe i roztopowe
    • System Informacji Miejskiej
    • System zarządzania
    • Współpraca z mieszkańcami i radami osiedli
    • Projekty z dofinansowaniem
    • Pytania i odpowiedzi
    • Akcja Zima
  • Mikromobilność
  • Praca
    • Oferty aktualne
    • Klauzula - przetwarzanie danych osobowych kandydatów do pracy
  • Kontakt
    • Dane kontaktowe
    • Numery kont bankowych
    • Dyrekcja ZDM
    • O Firmie
    • Historia ZDM
  1. Home
  2. Mikromobilność
  3. Infrastruktura rowerowa
  4. Rodzaje infrastruktury rowerowej
ZIP
2024-03-28

Rodzaje infrastruktury rowerowej

Droga dla rowerów

jednokierunkowa lub dwukierunkowa droga przeznaczona dla jazdy rowerów oznaczona znakiem C-13 i oddzielona konstrukcyjnie od jezdni. Rowerzysta ma obowiązek poruszania się drogą rowerową, jeżeli prowadzi ona w kierunku, w którym podąża rowerzysta.

 

Droga dla rowerów i pieszych (popularnie: ciąg pieszo-rowerowy)

dwukierunkowa droga przeznaczona dla ruchu rowerowego i pieszego oznaczona znakiem C-13/16 z kreską poziomą. Rowerzysta ma obowiązek poruszania się drogą dla rowerów i pieszych, jeżeli przebiega ona w kierunku, w którym porusza się rowerzysta. Rowerzysta poruszający się tym rodzajem infrastruktury zobowiązany jest zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

 

Dopuszczony ruch rowerowy

oznacza dopuszczenie w chodniku ruchu rowerowego za pomocą właściwego oznakowania. Rowerzysta nie ma obowiązku poruszania się chodnikiem z dopuszczonym ruchem rowerowym.

 

Pas ruchu dla rowerów

stanowi część jezdni do poruszania się rowerów w jednym kierunku, zgodnym z ruchem ogólnym. Pas dla rowerów oznaczony jest odpowiednimi znakami drogowymi. Rowerzysta ma obowiązek poruszania się pasem rowerowym, jeżeli występuje on w kierunku, w którym się porusza.

 

Kontrapas

pas rowerowy utworzony w jezdni jednokierunkowej umożliwiający ruch rowerów „pod prąd”. Kontrapas wyznacza się przy lewej krawędzi jezdni przeciwnie do kierunku ruchu ogólnego za pomocą właściwego oznakowania (w jezdniach o prędkościach nie wyższych niż 50 km/h).

 

Kontraruch

to umożliwienie poruszania się rowerzystom „pod prąd” w jezdniach jednokierunkowych z ograniczeniem prędkości do 30 km/h, ale bez wydzielania kontrapasu. Kontraruch wyznaczany jest za pomocą właściwego oznakowania (tabliczek „nie dotyczy rowerów” oraz oznakowania poziomego P-27 „kierunek i tor ruchu roweru”, tzw. sierżantów rowerowych).

 

Śluza rowerowa

część jezdni na wlocie skrzyżowania, oznakowana charakterystyczną czerwoną farbą, przeznaczona do zatrzymania się rowerzystów. Śluzy rowerowe stosuje się celem umożliwienia rowerzystom zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa.

 

Przejazd rowerowy

to część jezdni lub torowiska przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez osoby kierujące rowerami, hulajnogami elektrycznymi i urządzeniami transportu osobistego oraz osoby poruszające się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch. Jest oznaczony odpowiednimi znakami drogowymi.

 

Następny Wszystkie

Mikromobilność

  • Mikromobilność
    • Zasady poruszania się
    • Zasady parkowania
    • Infrastruktura rowerowa

Dowiedz się więcej

czytaj więcej

Mikromobilność - rowery, hulajnogi, UTO

czytaj więcej
  • Punkty Hop & Go
    Punkty Hop & Go
  • Drzewo
    Zieleń przyuliczna
  • Ikona dokumentu
    Konsultacje społeczne
  • Chmurka z deszczem
    Kanalizacja deszczowa
  • Szklanka ze słomką
    Ogródki gastronomiczne
  • Samochód ciężarowy
    Ograniczenia dla pojazdów ciężarowych
  • Budynek mieszkalny
    Współdziałanie z mieszkańcami i radami osiedla
  • Flaga Unii Europejskiej
    Projekty z dofinansowaniem
  • Telefon komórkowy
    RODO ochrona danych osobowych
  • Sygnalizacja świetlna i drogowa
    Usprawniamy miasto
Zarząd Dróg Miejskich - logo 2017 - 2025 | Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
  • O firmie
  • Załatw sprawę
  • Nasze działania
  • Parkowanie
  • Zamowienia publiczne
  • Mapa strony
  • Deklaracja dostępności
  • Kontakt

Ustaw kontrast