- Wchodzimy w istotny etap remontów torowisk na terenie Miasta Poznania. Istotną kwestią jest zwiększenie corocznie środków na te cele. Obecnie jest to rocznie 25 milionów złotych. Do roku 2014 były to kwoty kilkukrotnie mniejsze - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania. - Dzięki temu znacznie zmniejszyły się interwencyjne naprawy. Na dwadzieścia pięć dawnych wezwań teraz przypada jedno. Zwiększyło się bezpieczeństwo, a prędkość przejazdów w niektórych miejscach już bardzo mocno wzrosła. Ważna jest też pewność dla pasażerów, że dojadą w określonym czasie i w wybrane miejsce.
Prace na ul. Hetmańskiej rozpoczną się dzień po zakończeniu przebudowy przejazdów na ul. Zamenhofa, a zakończą 30 czerwca.
- To najpoważniejsza przebudowa w tegorocznym kalendarzu robót poznańskiego MPK. Planujemy remonty i nie musimy działać interwencyjnie. Dzięki temu, że remonty nie nakładają się na siebie, są mniej uciążliwe dla mieszkańców - dodaje Maciej Wudarski. - Naprawę ponad kilometrowego odcinka ul. Hetmańskiej porównać można do zeszłorocznej przebudowy torowiska na ul. Królowej Jadwigi. Obie trasy wymagały remontu, gdyż nie były naprawiane przez kilkadziesiąt lat.
Niektóre miejsca torowiska na ul. Hetmańskiej nie przeszły generalnego remontu od 1973 roku, kiedy wybudowano odcinek od ul. 28 Czerwca 1956 roku (wówczas Dzierżyńskiego) do ronda Starołęka.
Remont będzie polegał na gruntownej przebudowie układu torowego i modernizacji sieci trakcyjnej. Obejmie również naprawę nawierzchni przystanków tramwajowych "Hetmańska Wiadukt" usytuowanych nad Drogą Dębińską.
- Oprócz prac torowo-sieciowych odnowione też będzie otoczenie trasy od Dolnej Wildy do przystanku przed rondem Starołęka. Wymienione będzie całe podłoże, podkłady i szyny. Nowe torowisko pozwoli jechać tramwajom nawet o 100% szybciej, z prędkością do 50-60 km/h. Odnowiona sieć zdecydowanie poprawi zasilanie w tamtym rejonie, zmniejszy awarie, a tym samym przestoje tramwajów - wyjaśnia Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań.
Poprawi się bezpieczeństwo w ruchu tramwajowym, estetyka, skróci się czas przejazdu oraz ograniczony zostanie hałas i drgania. Co prawda teren ten nie jest zamieszkały, ale z ograniczenia hałasu zadowoleni z pewnością będą użytkownicy ogródków działkowych po obu stronach ul. Hetmańskiej.
Organizacja ruchu
Etapami zamykany będzie jeden pas ruchu w każdym kierunku od strony torów. Zamknięcia te będą tak zaplanowane, aby były jak najmniej uciążliwe dla jadących tamtędy kierowców.
W nocy 22/23 kwietnia wyłączony z ruchu zostanie wewnętrzny lewy pas jezdni północnej ul. Hetmańskiej (w kierunku ul. Dolna Wilda) pomiędzy rondem Starołęka i skrzyżowaniem z ul. Dolna Wilda.
Z piątku na sobotę, 27/28 kwietnia, wyłączony z ruchu zostanie wewnętrzny lewy pas jezdni południowej ul. Hetmańskiej (w kierunku ronda Starołęka) pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Dolna Wilda i rondem Starołęka.
Prędkość maksymalna pojazdów w rejonie prac zostanie ograniczona do 40 km/h.
Zmiany w komunikacji publicznej
Dla pasażerów komunikacji miejskiej zmienią się jedynie trasy trzech linii tramwajowych. W zamian uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.
- Zależy nam na tym, aby prowadzone prace w jak najmniejszym stopniu wpływały na sprawność komunikacji zbiorowej. Ponieważ odcinek rondo Starołęka - Traugutta będzie wyłączony z ruchu tramwajowego, uruchomiona zostanie linia autobusowa T1, która zrekompensuje brak tramwaju w tym rejonie - informuje Piotr Snuszka, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - W czasie prowadzonych prac "jedynka", "siódemka" i "jedenastka" będą kursowały objazdem: linie nr 1 i 7 - przez Królowej Jadwigi i Górną Wildę, a linia nr 11 skierowana zostanie na Dębiec.
Linia autobusowa "za tramwaj" T1, będzie kursować w godzinach szczytu komunikacyjnego, co 7,5 minuty na trasie: Rondo Starołęka - Hetmańska - Traugutta - 28 Czerwca 1956 - Rolna - Hetmańska - Rondo Starołęka.
21 kwietnia na ul. Zamenhofa wrócą tramwaje linii nr 4, 12 i 23. Tramwaje linii nr 9 nadal kursować będą trasą Piątkowska - Gwarna - Piątkowska z częstotliwością, co 10 minut w godzinach szczytu komunikacyjnego. Do stałej częstotliwości (co 20 minut w godzinach szczytu) wrócą także linie nr 3 i 11, natomiast "piątka" będzie kursować do Stomila.
Ryszard Bączkkowski, biuro prasowe UMP