Osiedle Ogrody położone jest pomiędzy ulicami Polską, Bukowską, Przybyszewskiego, Żeromskiego oraz południowym brzegiem jeziora Rusałka. Charakteryzuje się zabudową jednorodzinną w zachodniej części oraz wielorodzinną po stronie wschodniej. Znajdują się tu trzy specjalistyczne szpitale, wydziały Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, trzy szkoły, kościół oraz cmentarz przy ul. Nowina. Ważnym punktem jest pętla tramwajowo – autobusowa, która jest jednym z większych węzłów przesiadkowych i istotnym miejsce dla mieszkańców zachodniej części miasta i osób przyjeżdżających do Poznania z sąsiednich gmin. 

To wszystko powoduje, że Ogrody są celem podróży dla różnych grup – mieszkańców, osób pracujących (na osiedlu i w innych częściach Poznania), pacjentów szpitali, uczniów, studentów. Część z nich na osiedle przyjeżdża samochodem i tu pozostawia auto. To powoduje, że w dni robocze ulice osiedla są zastawione parkującymi pojazdami i mieszkańcy mają problem ze znalezieniem wolnego miejsca.

Na wielu ulicach osiedla nie ma wyznaczonych miejsc postojowych, a kierowcy często nie stosują się do przepisów ruchu drogowego. Nagminnym wykroczeniem jest parkowanie na chodniku bez pozostawienia minimum 1,5 metra szerokości dla pieszych. Wielu kierowców pozostawia pojazdy blisko przejść dla pieszych, parkuje w obrębie skrzyżowań, na terenach zieleni. W ubiegłym roku Straż Miejska interweniowała na osiedlowych ulicach ponad 1100 razy, po otrzymanych zgłoszeniach od mieszkańców. 


Nowa organizacja ruchu

Z inicjatywy Rady Osiedla Ogrody, trwają prace projektowe dotyczące nowej organizacji ruchu. Ich zakończenie planowane jest w tym roku, a wprowadzenie zmian na terenie osiedla w połowie 2026 roku. 

Projekt zakłada wyznaczenie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, maksymalnej liczby miejsc postojowych oraz ustawienie odpowiedniego oznakowania. Działania te mają na celu wyeliminowanie nielegalnego parkowania oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu poprzez zwiększenie widoczności na skrzyżowaniach i w rejonach przejść dla pieszych. 

Nowa organizacja ruchu przewiduje 839 miejsc postojowych, w tym 17 dla osób z niepełnosprawnościami. 

Na ulicach Hożej, Dobrej, Szczęsnej, Miłej i Kajki obowiązywać ma strefa zamieszkania, co oznacza, że piesi będą mogli poruszać się swobodnie po jezdni mając pierwszeństwo przed pojazdami, które nie mogą przekraczać 20 kilometrów na godzinę. Na ulicach Wilkońskich i Nałkowskiej wprowadzona zostanie strefa Tempo 30 (strefa ruchu uspokojonego), w której maksymalna dopuszczalna prędkość wynosi 30 kilometrów na godzinę. Na ulicy Złotej, na odcinku od Radosnej do Pięknej, będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy. Ponadto na ulicach Nowina, Miodowej, Szafirowej i Cienistej zostanie wprowadzony zakaz wjazdu dla samochodów powyżej 3,5 tony, aby ograniczyć ruch pojazdów ciężarowych na osiedlowych ulicach. Na końcu dróg bez przejazdu (Złotej, Grodziskiej, Wiosennej, Botanicznej, Miłej, Lindego, Kościelskiego, Niemcewicza i Wilkońskich) zostaną wyznaczone place do zawracania, a na węższych, dwukierunkowych ulicach zostaną ustanowione pierwszeństwa przejazdu dla pojazdów nadjeżdżających z przeciwka. W celu usprawnienia ruchu rowerowego na ulicach Złotej, Swojskiej i Szafirowej wyznaczone będą kontraruchy. Projekt przewiduje też montaż trzech progów zwalniających na ulicach Nowina, Złotej i Pięknej.

Projekty organizacji ruchu dla poszczególnych ulic będą dostępne na stronie internetowej www.zdm.poznan.pl od 9 czerwca br.


Strefa Płatnego Parkowania

Wyznaczenie miejsc postojowych pozwoli wprowadzić Strefę Płatnego Postoju (SPP). Jej celem będzie poprawa dostępności miejsc postojowych poprzez zwiększenie rotacji parkujących pojazdów i ograniczenie przyjazdu samochodów szukających na Ogrodach bezpłatnych miejsc parkingowych. 

Wdrożenie Strefy Płatnego Parkowania planowane jest pod koniec 2026 roku. Strefa miałaby funkcjonować od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 20.00. Trzy pierwsze godziny postoju byłyby bezpłatne. Powyżej tego czasu opłata miałaby wynosić tyle, ile w sąsiedniej Strefie Płatnego Parkowania Jeżyce (część zachodnia), na Łazarzu czy Wildzie. Zgodnie z dwutaryfowością, która będzie obowiązywać od 1 września 2025 roku, za pierwszą godzinę należałoby zapłacić 5 zł (4 zł - niższa stawka przeznaczona będzie dla poznaniaków płacących podatki na rzecz Miasta), drugą – 6 zł (4,70 zł), trzecią 7 zł (5,50 zł) i każdą następną 5 zł (4 zł). Opłaty będzie można wnieść za pomocą aplikacji mobilnych lub w kasach Biura Strefy Płatnego Parkowania. Nie jest planowany montaż parkomatów. 

Dla zameldowanych mieszkańców, płacących podatki na rzecz Miasta, dostępny będzie identyfikator parkingowy (od 1 września jego cena w SPP wyniesie 40 zł na miesiąc), który da możliwość parkowania na wszystkich ulicach dzielnicy, w obrębie planowanej strefy, bez ograniczeń czasowych. 

Na wprowadzenie SPP i zasady jej funkcjonowania musi wyrazić zgodę, w formie uchwały, Rada Miasta Poznania.


Spotkania informacyjne

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych na spotkania informacyjne dotyczące zmian w organizacji ruchu oraz wprowadzenia Strefy Płatnego Parkowania na Ogrodach. Będzie możliwość porozmawiania z pracownikami Zarządu Dróg Miejskich, Biura Miejskiego Inżyniera Ruchu oraz radnymi osiedla Ogrody. 

Spotkania odbędą się 10 i 12 czerwca w godzinach przed i popołudniowych: 

10 czerwca (wtorek)
godz. 8:00 – 11:00 i 16:00 – 19:00
Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej
ul. Szamarzewskiego 78/82 (wejście od ul. Szamotulskiej 67)
 

12 czerwca (czwartek)
godz. 8:00 – 11:00 i 16:00 – 19:00
IV Liceum Ogólnokształcące
ul. Swojska 6


BJ