Rowery, hulajnogi elektryczne i urządzenia transportu osobistego cieszą się wciąż rosnącą popularnością. Szczególnie latem na taki sposób poruszania się po mieście decyduje się coraz więcej mieszkańców. Z punktu widzenia zrównoważonego transportu jest to zjawisko pożądane.
Każdy medal ma jednak dwie strony. Jednym z palących problemów związanych z mikromobilnością stało się nieprawidłowe parkowanie współdzielonych hulajnóg elektrycznych. Często można spotkać je pozostawione w niewłaściwych miejscach: na środku chodników i dróg rowerowych czy też przy przejściach dla pieszych. Stanowi to zagrożenie dla korzystających z nich osób, szczególnie niewidomych i niedowidzących, dla których zderzenie z nieprawidłowo parkującą hulajnogą może zakończyć się poważnym wypadkiem.
Poznań jest jednym z miast, które zamierzają uporządkować sposób zostawiania wypożyczanych elektrycznych hulajnóg i rowerów. Jeszcze w tym roku wyznaczone mają zostać punkty mikromobilności Hop & Go. Będą to zbiorcze parkingi rowerowe, na których będzie można zaparkować również hulajnogi, bez utrudniania życia pieszym i rowerzystom.
- Zależało nam, aby na wprowadzeniu punktów mikromobilności skorzystało jak najwięcej użytkowników – mówi Marek Makowski, kierownik zespołu ds. infrastruktury rowerowej Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. - Dlatego w każdym z wyznaczonych miejsc pojawią się stojaki rowerowe, pozwalające na bezpieczne zaparkowanie jednośladów. Punkty Hop & Go zostaną oznakowane znakami pionowymi i poziomymi, aby nie było wątpliwości, w którym miejscu należy zaparkować rower lub urządzenie, którym się poruszamy – dodaje.
Punkty mikromobilności Hop & Go zostaną wyznaczone w większości w miejscach, w których dotąd funkcjonowały stacje Poznańskiego Roweru Miejskiego. Łącznie będą to 273 lokalizacje, położone na obszarze Strefy Płatnego Parkowania oraz przy głównych trasach komunikacyjnych i węzłach przesiadkowych. W punktach Hop & Go zainstalowanych zostanie 500 stojaków rowerowych.
Parkowanie współdzielonych hulajnóg na obszarze Strefy Płatnego Parkowania przez miesiąc od wyznaczenia ostatniego punktu Hop & Go będzie zalecane, a po tym okresie – obowiązkowe. Operatorzy hulajnóg zadeklarowali, że zaprogramują swoje systemy w taki sposób, że nie będzie można zakończyć wypożyczenia jednośladu poza obszarem punktu.
24 lipca ogłoszony został przetarg na wykonanie oznakowania punktów mikromobilności Hop & Go. Zainteresowane firmy mogą przesyłać oferty do 9 sierpnia. Wybrany wykonawca będzie miał 90 dni na oznakowanie wszystkich wskazanych miejsc.