- W tym roku na doświetlenia przejść dla pieszych przeznaczonych zostanie ponad milion złotych. To kwota, którą wydamy na poprawę bezpieczeństwa pieszych wspólnie z radami osiedli. To one bowiem wskazują miejsca, które ich zdaniem wymagają poprawy - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Głównym celem doświetlania przejść dla pieszych jest zwiększenie widoczności osób, które przechodzą przez jezdnie w nocy i po zmroku, a co za tym idzie - poprawa bezpieczeństwa. 

Każdego roku Zarząd Dróg Miejskich doświetla co najmniej kilkanaście przejść dla pieszych, położonych w różnych częściach miasta. Montowane na niższych słupach oprawy kierują strumień światła pod odpowiednim kątem bezpośrednio na zebrę, co sprawia, że przechodząca przez nią osoba jest po zmroku lepiej widoczna dla zbliżającego się kierowcy, a co za tym idzie - bezpieczniejsza.

 

Mapa doświetleń

 

- Poprawa bezpieczeństwa w rejonie zebr jest jednym z priorytetów Zarządu Dróg Miejskich. Do połowy tego roku podpisane zostały umowy na wykonanie dodatkowego oświetlenia na dwudziestu czterech przejściach. Oznacza to, że w kolejnych miesiącach kolejne kilkanaście z nich stanie się bezpieczniejsze - wyjaśnia Radosław Ciesielski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.

Doświetlenia wykonane są również w ramach odrębnych zadań inwestycyjnych, obejmujących m.in. przebudowy dróg czy też budowy chodników i nowych przejść dla pieszych.

Prace związane z montażem dodatkowego oświetlenia prowadzone są w trybie "zaprojektuj i wybuduj" i będą kosztować łącznie 1 079 940 złotych. Ich zakończenie planowane jest etapami. Pierwsze trzy lokalizacje będą gotowe już na koniec sierpnia (ul. Rakoniewicka, Wojska Polskiego i Marcelińska). Kolejne trzynaście w połowie grudnia, a ostatnie przejścia zostaną doświetlone do końca stycznia przyszłego roku.

- To jest efekt współpracy wielu osób, służb miejskich i rad osiedli, które dofinansowują tego typu infrastrukturę. Również sami mieszkańcy zwracają m.in. radnym uwagi, gdzie jeszcze z ich punktu widzenia jest niebezpiecznie, kiedy na przykład odprowadzają swoje dzieci do szkoły, czy do innych placówek oświatowych.  Odzwierciedleniem tego, że ta współpraca się sprawdza są statystyki, które pokazują, że coraz mniej jest wypadków z udziałem pieszych. - dodaje Maria Lisiecka-Pawełczak, radna Miasta Poznania. - To co ważne jest jeszcze podkreślenia, to fakt że program doświetleń będzie kontynuowany i od przyszłego roku będzie realizowany w ramach miejskiego programu dofinansowania skierowanego do rad osiedli.

W jego ramach rady osiedli mogą uzyskać 50-procentowe dofinansowanie kosztów montażu dodatkowego oświetlenia zebr. W tym roku odbywał się nabór i ocena wniosków, natomiast realizacja pierwszych doświetleń w programie planowana jest na 2024 rok. O uzyskanie dofinansowania w pierwszej edycji ubiegały się 33 rady osiedli. Tak duże zainteresowanie programem pokazuje, że cały czas istnieje potrzeba poprawy bezpieczeństwa w rejonach przejść dla pieszych i utwierdza w przekonaniu, że jego uruchomienie było właściwą decyzją.


Do doświetlenia w tym roku zostały wybrane przejścia położone w następujących miejscach:

  1. ul. Rakoniewicka przy skrzyżowaniu z ul. Stęszewską wraz z doświetleniem przejścia pod wiaduktem Górczyńskim
  2. ul. Wojska Polskiego przy przystanku Golęcin
  3. ul. Marcelińska przy skrzyżowaniu z ul. Sierakowską
  4. ul. Umultowska pomiędzy ul. Krygowskiego, a ul. Bronisława
  5. ul. Krygowskiego przy parkingu UAM
  6. ul. Stróżyńskiego przy wjeździe na os. Jagiełły
  7. ul. Jaroczyńskiego przy wjeździe na os. Jagiełły
  8. ul. Naramowicka przy ul. Migdałowej
  9. ul. Malwowa przy ul. Gerberowej
  10. ul. Rakoniewicka przy wiadukcie Kosynierów Górczyńskich
  11. ul. Brzechwy przy skrzyżowaniu z ul. Wieczorynki
  12. ul. Szczepankowo przy skrzyżowaniu z ul. Chotomińską
  13. ul. Ostrowska przy skrzyżowaniu z ul. Spławie
  14. ul. Ostrowska przy skrzyżowaniu z ul. Rodawską
  15. ul. Ostrowska przy skrzyżowaniu z ul. Gardowską
  16. ul. Rodawska przy skrzyżowaniu z ul. Poznańskie Sady
  17. ul. Strzeszyńska pomiędzy nr 32, a 34
  18. ul. Umultowska przy pływalni, pomiędzy przystankami
  19. ul. Bobrzańska przy JRG-7
  20. ul. Piaśnicka przy Orlim Gnieździe
  21. ul. Garaszewo przy ul. Rudzkiej
  22. ul. Kurlandzka przy ul. Dziadoszańskiej
  23. ul. Głuszyna 134 przy przystanku Głuszyna
  24. ul. Główna przy ALDIM.
     

Bezpiecznie przy szkołach

By zapewnić dzieciom jak najbezpieczniejszą drogę do szkoły, w czasie wakacji prowadzono też przegląd urządzeń bezpieczeństwa ruchu i oznakowania przy poznańskich placówkach oświatowych.

Łącznie sprawdzone zostały okolice 61 szkół podstawowych, 18 liceów oraz 11 zespołów szkół. Tam, gdzie była taka potrzeba, zostało odmalowane oznakowanie poziome, wymieniono znaki drogowe lub wykonane inne niezbędne prace - tak by zapewnić uczniom możliwość bezpiecznego przejścia przez jezdnię i dotarcie na lekcje, a po ich zakończeniu - powrót do domów.

 

Przy szkole na ul. Kazimierza Wielkiego

 

W wyniku przeglądu  m.in. wyprostowano 23 słupków ze znakami, tyle samo razy trzeba było obrócić przekrzywione znaki. W trzech przypadkach zostały one wymienione na nowe. Odmalowanych zostało kilkanaście napisów "SZKOŁA". W pięciu lokalizacjach trzeba było przyciąć gałęzie drzew lub krzewów - by znaki były lepiej widoczne.

W tym tygodniu specjalne objazdy dojść do szkół prowadzone są jeszcze wspólnie z policją. Kontrole pracowników ZDM będą kontynuowane w ciągu roku szkolnego.

Zgłoszenia dotyczące bezpieczeństwa w rejonach szkół mogą przesyłać także rodzice czy też nauczyciele. Należy je przekazywać do Centrum Operacyjnego Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ZDM pod numerem telefonu 61 661 44 02, 795 525 660 (24 h) lub na adres e-mail: zdm@zdm.poznan.pl.
 

Poprawa bezpieczeństwa pieszych

Zaangażowanie Miasta w poprawę bezpieczeństwa ruchu obejmuje nie tylko ważną kwestię doświetleń przejść dla pieszych. Podejmowanych jest także wiele innych działań, które zwiększają bezpieczeństwo mieszkańców i uczniów na drogach. Ich podstawą są analizy ruchu w rejonach szkół i na głównych ciągach komunikacyjnych, pozwalające identyfikować potencjalne zagrożenia i problemy.

W zakresie infrastruktury i inżynierii drogowej są projektowane, budowane i remontowane chodniki, przejścia dla pieszych, drogi rowerowe i inne elementy poprawiające bezpieczeństwo ruchu, zwłaszcza w rejonach szkół i innych miejscach o dużym ruchu pieszych. W ramach projektu "Bezpieczna droga do szkoły" przeprowadzono audyty prawie 70 okolic placówek oświatowych i wprowadzono zmiany w otoczeniu 25 z nich, korygując oznakowanie i przejścia dla pieszych. Rozszerzane są strefy uspokojonego ruchu, porządkowane jest parkowanie, w niebezpiecznych miejscach projektuje się skrzyżowania wyniesione, progi spowalniające i azyle. Pod kątem m.in. ruchu pieszego optymalizowane są i projektowane nowe sygnalizacje świetlne. Od początku 2023 r. MIR zatwierdził ponad 340 stałych organizacji ruchu, które poprawiają m.in. bezpieczeństwo.

Ważną sferą działań jest współpraca z Komendą Miejską Policji, która pozwala zidentyfikować rejony największego zagrożenia w ruchu drogowym i wprowadzać a działania mające na celu egzekwowanie jego przepisów. Istotna jest też aktywna obecność patroli policji i straży miejskiej w typowanych wspólnie na KBR miejscach, w tym w pobliżu szkół i na drogach o dużym natężeniu ruchu. We współpracy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego na ulicach miasta zainstalowano wymuszające bezpieczną prędkość radary.

Jednostki miejskie monitorują efekty podjętych działań, analizując statystyki wypadków drogowych i kolizji, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu. Analizy te, a także sygnały służb, wnioski mieszkańców i obserwacje monitoringu, stanowią podstawę do działań w celu dalszej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W efekcie w latach 2018-2022 w Poznaniu znacząco poprawiły się statystyki dotyczące wypadków. O prawie połowę zmalała m.in. liczba wypadków z udziałem pieszych - z 231 do 121, a liczba wypadków drogowych ogółem spadła o ok. 35%.