Wykonawca przejął plac budowy w połowie września. W ubiegłym tygodniu przystąpił do przygotowania tzw. przewiązek, czyli przejazdów umożliwiających dojazd przez torowisko tramwajowe na jedną z jezdni. Trwające obecnie prace wymagają zawężenia jezdni na krótkich odcinkach na wjeździe i zjeździe z wiaduktu, na obu jego nitkach. 7 października przewiązki te zostaną uruchomione, a jezdnia północna na wiadukcie, czyli od strony os. Armii Krajowej, zostanie wyłączona z ruchu.

Kierowcy zjeżdżający z ronda Żegrze na ul. Hetmańską będą musieli skorzystać z przewiązki i przejechać przez torowisko, by dalej poruszać się jezdnią południową. Za zjazdem z wiaduktu znów wrócą na swoją stronę ul. Hetmańskiej. Za każdym razem przy korzystaniu z przewiązki należy ustąpić pierwszeństwa tramwajom. Natomiast kierowcy nadjeżdżający od strony ronda Starołęka muszą liczyć się z ograniczeniem przejazdu na wiadukcie w kierunku ronda Żegrze do jednego pasa, drugim bowiem poruszać się będą właśnie kierowcy z wyłączonego odcinka jezdni.

Ze względów bezpieczeństwa w rejonie prac będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 40 km na godz. Prosimy o zachowanie ostrożności i zwracanie uwagi na oznakowanie. W miarę możliwości zachęcamy do wyboru alternatywnych tras w godzinach szczytu lub też korzystanie z komunikacji tramwajowej.

Po wykonaniu prac przy podporach północnej części, przejmie ona cały ruch i prace przeniosą się na nitkę południową. Nie ma możliwości utrzymania ruchu drogowego na tej jezdni ul. Hetmańskiej, pod którą prowadzone będą prace. Remont podpór musi zostać przeprowadzony przy odpowiednich zabezpieczeniach. Przed przystąpieniem do naprawy konstrukcja przęseł zostanie oparta na tymczasowych podporach. W trakcie robót wiadukt zostanie więc nieznacznie uniesiony. Ponadto ruch oddziaływałby na podpory w czasie wiązania betonu.

Modernizacja jest konieczna, by przez kolejne lata wiadukt nad ul. Wagrowską bezpiecznie służył użytkownikom. Konieczność naprawy wykazała ekspertyza techniczna stanu podpór i dźwigarów głównych wiaduktu opracowana w 2022 r. Wiadukt został wybudowany na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, a na początku obecnego przeszedł remont. W przypadku  filarów wiaduktu drogowego, zarówno na powierzchni słupów jak i oczepów korzystano w trakcie tego remontu z technologii torkretu, tzw. koszulek betonowych. Z czasem na powierzchni słupów zaczęły występować pęknięcia. W ekspertyzie wskazano na odspojenie się koszulki od korpusu słupów, a pod jej powierzchnią stwierdzono zaawansowaną korozję zbrojenia prętów. W czasie prac przygotowawczych do naprawy podpór zaobserwowano też odspajanie się na całej powierzchni otuliny na górnej krawędzi oczepów.

W przypadku zaniechania przeprowadzenia remontu podpór, nośność wiaduktu uległaby obniżeniu. Remont jest niezbędny i obejmuje wszystkie konieczne prace wraz z wymianą dylatacji.

PIM