Może się wydawać, że zima to czas, w którym nic się nie dzieje w zieleni, jednak jest to niezwykle ważny czas z punktu widzenia ochrony roślin tak by w okresie wegetacyjnym mogły prawidłowo się rozwijać i spełniać tzw. usługi ekosystemowe. Od kilku lat mamy do czynienia z bezśnieżnymi zimami jednak to nie oznacza, że na naszych chodnikach i ulicach nie prowadzi się zimowego utrzymania. Ten rok okazał się być wyjątkowy pod względem opadów śniegu i niskich temperatur.
To właśnie zimą, rosnące przy drogach rośliny są szczególnie narażone na działanie wielu niekorzystnych czynników, wśród których prym wiedzie sól drogowa. Bez właściwej ochrony w czasie zimy zieleń uliczna nie miałaby wielkich szans, aby wiosną i latem prawidłowo funkcjonować.
Pomimo, że w ostatnich latach zima przybiera łagodniejszą postać, bez utrzymującego się długotrwałego mrozu i intensywnych opadów śniegu (nie licząc epizodycznych „ataków zimy”, jak ten z początku lutego br.), nadal konieczne bywa przeciwdziałanie jej skutkom, czyli śliskości i oblodzeniu. W obu przypadkach zastosowanie znajduje sól drogowa dopuszczona prawem, a w zasadzie mieszanina roztworu soli i piasku (1 część soli na 4 części piasku), którą posypywane są nawierzchnie miejskich ulic sieci strategicznej i podstawowej. Niestety ma ona negatywny wpływ na zieleń w pasie drogowym.
Sól szkodzi na dwa sposoby. Pierwszy to osiadanie solnego aerozolu na pniach i gałęziach. Powstaje on poprzez rozpryskiwanie kołami jadących aut solanki powstałej z soli i roztopionego śniegu lub lodu. Ponadto sól stosowana do usuwania skutków zimy wsiąka w podłoże i doprowadza do zjawiska suszy fizjologicznej (korzenie roślin nie mogą pobrać wody z gleby nawet jeśli woda będzie w podłożu). Należy przy tym podkreślić, że stosowanie soli bezpośrednio na nieodgarnięty śnieg jest zabronione.
Istotne jest aby nie odgarniać w misy drzew i w pasy zieleni zasolonego śniegu, który doprowadzi do stopniowego obumarcia roślin. Dlatego zwracamy się z prośbą do administratorów i wspólnot mieszkaniowych o to aby odgarniać w zieleń jedynie niezanieczyszczony śnieg, a w celu poprawy bezpieczeństwa na chodnikach stosować piasek zamiast soli.
Aby uchronić zieleń przyuliczną przed działaniem soli ZDM stosuje dwa rodzaje zabezpieczeń. Pierwszym są osłony, zakładane na korony młodych drzew (jest to zabezpieczenie przed działaniem aerozolu solnego na drogach szybkiego ruchu), a drugi to maty słomiano-foliowe, ochraniające pasy zieleni przed przenikaniem soli bezpośrednio do podłoża w którym rosną rośliny. Zarówno osłony, jak i maty pojawiają się na poznańskich ulicach przed rozpoczęciem sezonu zimowego.
W sezonie 2020 / 2021 w całym mieście zamontowanych zostało blisko 30 kilometrów mat słomiano-foliowych i ponad 250 osłon na korony drzew. Tej zimy koszt zabezpieczenia zieleni w pasach drogowych wyniesie ponad 322 tysiące złotych.