Celem wdrożenia nowej organizacji ruchu na dwóch wlotach ronda Kaponiera była przede wszystkim poprawa warunków ruchu pojazdów poruszających się po pierwszej ramie komunikacyjnej. Zmiany na rondzie są powiązane z projektowaną przebudową ul. Św. Marcin na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do al. Niepodległości. Docelowo skorzystają na nich również rowerzyści, którzy zyskają dwukierunkową drogę rowerową łączącą Stare Miasto z Jeżycami.
Zgodnie z nową organizacją ruchu jadący ul. Roosevelta od strony mostu Dworcowego i skręcający w lewo w Zwierzyniecką mają do dyspozycji wydzielony pas do skrętu w lewo, dwa kolejne pasy przeznaczone są do jazdy prosto, a skrajny prawy do skrętu w ul. Św. Marcin. Takie rozwiązanie powoduje, że kierowcy czekający na możliwość skrętu w lewo nie będą blokować pasa ruchu jadącym prosto. Śluzę rowerową przesunięto o jeden pas w prawo. Do zmian dostosowano również sygnalizację świetlną. Została ona uzupełniona o dodatkowy sygnalizator dla tramwajów skręcających w prawo z ul. Roosevelta w Św. Marcin, dzięki czemu skróci się czas ich przejazdu przez rondo.
Natomiast kierowcy jadący w lewo z ul. Św. Marcin w Roosevelta mogą skorzystać z dwóch pasów ruchu. Kolejny służy do jazdy prosto w ul. Zwierzyniecką, a skrajny prawy pas pozostał prawoskrętem. Ruch rowerowy odbywa się po pasie rowerowym wyznaczonym po północnej stronie mostu Uniwersyteckiego, a na rondzie pojawiła się śluza rowerowa, którą wyznaczono na końcu pasa ruchu w kierunku ul. Zwierzynieckiej. Jest to rozwiązanie tymczasowe, z którego rowerzyści będą korzystać do momentu wybudowania dwukierunkowej drogi rowerowej łączącej Stare Miasto i Jeżyce. Będzie ona poprowadzona po północnej stronie Kaponiery, przecinając ul. Roosevelta.