Ustawa o ochronie przyrody i ustawa o drogach publicznych nakładają na zarządcę terenu obowiązek dbałości o stan zieleni i zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego. Pomimo bowiem dobrej kondycji drzewa i zielonych liści w koronie, inne organy mogą mieć wady wskazujące na pogarszający się stan i wynikające z tego zagrożenia. Badania drzew są więc konieczne, by wyeliminować ryzyko niebezpiecznych sytuacji.
Dbanie o przyuliczne drzewa jest też istotne z uwagi na role jaką pełnią one w miejskim ekosystemie. Produkują tlen, poprawiają retencji wód opadowych, obniżają temperaturę powietrza czy też dają schronienie dla wielu gatunków zwierząt. Nie bez znaczenia jest też aspekt estetyczny – zdrowe, zadbane drzewa są ozdobą miejskich ulic.
Aby jak najlepiej zadbać o stan przyulicznego drzewostanu Zarząd Dróg Miejskich zleca regularne przeglądy drzew. Dzięki nim możliwe jest wytypowanie drzew wymagających pielęgnacji lub bardziej szczegółowej, pogłębionej diagnostyki.
Tegoroczny przegląd ruszył na początku sierpnia i potrwa do końca września. Specjaliści z zakresu ogrodnictwa, dendrologii, architektury krajobrazu sprawdzają drzewa rosnące wzdłuż ulic o łącznej długości ponad tysiąca kilometrów. Koszt tych prac to ponad 500 tysięcy złotych.
Ocenie podlega wygląd pnia, korony i widocznych części korzeni. Poszukiwane są niepokojące zmiany, takie jak uszkodzenia, wypróchnienia czy porażenie grzybami. Pod uwagę brany jest również wiek drzewa i jego gatunek, a także otoczenie w jakim rośnie.
Widocznym efektem przeglądu są kolorowe oznaczenia na pniach. W ten sposób znaczy się drzewa, którym pogorszyła się kondycja zdrowotna. Zielona kropka i numer to znak, że drzewo wymaga zabiegów pielęgnacyjnych, np. usunięciu suchych gałęzi. Pomarańczowa obwódka wraz z numerem oznacza skierowanie drzewa do komisyjnego, specjalistycznego przeglądu, ze wstępnym wskazaniem do wycinki z uwagi np. na zagrożenie wynikające z ryzyka upadku, złamania lub odłamania konarów.
Zanim podjęta zostanie decyzja o usunięciu drzewa oznaczanego na kolor pomarańczowy to przeprowadzony zostanie ponowny, komisyjny przegląd. Tym razem z udziałem przedstawicieli ZDM, Wydziału Klimatu i Środowiska Urzędu Miasta lub Departamentu Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego oraz autorów pierwszego przeglądu.
Warto podkreślić, że organ wydający zgodę na usunięcie drzewa z pasa drogowego ze względów zdrowotnych lub bezpieczeństwa każdorazowo nakłada na ZDM obowiązek posadzenia nowego w ramach rekompensaty. Takie nasadzenia są wykonywane tuż obok miejsca ubytku, chyba że istniejąca infrastruktura (np. podziemna) to uniemożliwia. Wówczas nowe drzewa sadzone są w najbliższej okolicy.