Strefa Płatnego Parkowania na terenie Wildy i Łazarza zostanie uruchomiona 1 lutego 2021 roku. Od tego dnia postój na ulicach tych dwóch osiedli (na północ od ul. Hetmańskiej) będzie płatny. Mieszkańcy obszarów objętych SPP są uprawnieni do parkowania w niej na preferencyjnych warunkach – potrzebny jest do tego identyfikator, który można kupić w Biurze Obsługi Klienta SPP. Sprzedaż identyfikatorów dla osób mieszkających na Wildzie i Łazarzu została uruchomiona w połowie listopada br. Zachęcamy więc, aby nie odkładać jego zakupu na ostatnią chwilę. Choć identyfikator wydawany jest „od ręki”, należy spodziewać się znacznego wydłużenia kolejek oczekujących na jego zakup tuż przed uruchomieniem SPP. Można tego uniknąć, kupując identyfikator już teraz.
Promocyjna cena dla Wildy i Łazarza
Standardowa cena identyfikatora mieszkańca to 30 zł miesięcznie za pierwszy samochód, jednak w związku z poszerzeniem Strefy o Wildę i Łazarz, dla mieszkańców tych dzielnic przygotowano specjalną promocję. Przy zakupie identyfikatora na cały rok (minimum to 3 miesiące), jego koszt wyniesie 120 zł, a więc 10 zł za miesiąc. Promocja trwa do 31 sierpnia 2021 roku i można z niej skorzystać tylko raz. Koszt zakupu identyfikatora dla drugiego lub kolejnego auta to 150 zł miesięcznie za każdy pojazd.
Identyfikator mieszkańca – kto może go kupić
Do zakupu identyfikatora mieszkańca uprawnione są wszystkie osoby zameldowane na terenie objętym SPP na pobyt stały lub tymczasowy, które płacą podatek dochodowy na rzecz miasta Poznania i posiadają tytuł prawny do użytkowanego samochodu.
Potrzebne dokumenty
Do zakupu identyfikatora mieszkańca potrzebne są następujące dokumenty:
- Dowód osobisty lub paszport (na jego podstawie potwierdzana jest tożsamość i miejsce zameldowania).
- Dowód rejestracyjny pojazdu z informacją o jego właścicielu (lub inny dokument potwierdzający własność, jeżeli właściciel nie jest wpisany do dowodu).
- Oryginał pierwszej strony PIT-u za poprzedni rok (dla potwierdzenia opłacania podatku dochodowego na rzecz miasta Poznania).
- Umowa z pracodawcą (dotyczy aut służbowych użytkowanych jako prywatne – umowa musi wyraźnie potwierdzać taki sposób wykorzystania pojazdu, jak również musi potwierdzać zatrudnienie i jego okres).
- Umowa kredytowa lub leasingowa (dotyczy tylko użytkowników aut kupionych na kredyt lub leasingowanych).
Osoby, które podatek za poprzedni rok rozliczały poza Poznaniem, muszą przedłożyć formularz ZAP-3 złożony do właściwego Urzędu Skarbowego. W takim wypadku identyfikator może zostać wydany tylko na wniosek skierowany do dyrekcji ZDM (oraz na czas nie dłuższy niż do 30 kwietnia następnego roku). PIT (również wydruk deklaracji elektronicznej), jak i ZAP-3 należy okazać wraz z Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO). Osoby, które rozliczały PIT przez internet, muszą okazać wydruk PIT-u złożonego elektronicznie wraz z numerem dokumentu zgodnym z identyfikatorem UPO. Podatnicy, którzy wysłali rozliczenie pocztą, muszą okazać potwierdzenie nadania PIT-u. Okazywane oryginały dokumentów, z wyjątkiem dokumentu tożsamości, zostaną skopiowane i dołączane do akt sprawy.
Identyfikator mieszkańca dla osób z niepełnosprawnościami
Oprócz dokumentów wymienionych wyżej, należy przedłożyć również kartę osoby z niepełnosprawnością. Identyfikator można wykupić tylko na jeden samochód, a jego koszt to 5 zł miesięcznie. Przy zakupie identyfikatora przez osobę inną niż właściciel pojazdu lub w imieniu osoby z niepełnosprawnością wymagane jest pisemne upoważnienie
Zakup identyfikatora – gdzie i kiedy
Po zakup identyfikatora mieszkańca należy udać się do Biura Obsługi Klienta SPP przy ul. Pułaskiego 9. Biuro jest czynne w poniedziałki wgodz. 8.00-18.00,a w pozostałe dni robocze w godz. 8:00 – 16:00.
Więcej informacji na temat wdrażania Strefy Płatnego Parkowania na Wildzie i Łazarzu, w tym regulamin SPP, stawki za postój oraz projekty organizacji ruchu dostępne jest tutaj.