Trwają prace związane z przygotowaniem dokumentacji budowlanej dla przebudowy skrzyżowania ulic Hetmańskiej i Dmowskiego. Będą one wymagać korekty kierunków ruchu pojazdów na przecięciu ulic. Nastąpi poszerzenie azyli i zawężenie pasów jezdni ul. Hetmańskiej, tak żeby piesi czuli się na tym skrzyżowaniu bezpieczniej. Jednocześnie z uwagi na ograniczony dostępny pas drogowy zamknięty zostanie lewoskręt z ul. Hetmańskiej w ul. Dmowskiego (dla kierowców jadących od ul. Głogowskiej).

Opracowywane są także zmiany projektów sterowania sygnalizacją świetlną na tym oraz na sąsiednim (Hetmańska-Kolejowa) skrzyżowaniu. Powodem jest zwiększona liczba pojazdów skręcających w lewo w ul. Kolejową, które dotychczas zjeżdżały bezpośrednio z ul. Hetmańskiej w ul. Dmowskiego.

Możliwe będzie także wprowadzanie doraźnych zmian organizacji ruchu w formie czasowych rozwiązań. Już zmieniono pracę sygnalizacji świetlnej przy przejściu. Obecnie priorytet mają piesi przechodzący przez ul. Hetmańską.

Działania podjęte w ostatnich dwóch latach w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniu ulicy Hetmańskiej i Dmowskiego odbywały się przy współudziale m.in. przedstawicieli Komendy Miejskiej Policji, Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Transportu Miejskiego oraz przedstawicieli pobliskiej szkoły podstawowej. Ich efektem było zwężenie pasów ruchu w ciągu ul. Hetmańskiej, zwiększenie przestrzeni dla pieszych czekających na przejście przez jezdnię, skrócenie długości przejścia oraz ograniczenie prędkości pojazdów.

Równocześnie wprowadzono dodatkowe oznakowanie pionowe oraz poziome, które w znaczący sposób poprawiło czytelność tego skrzyżowania. Postawiono barierki odgradzające chodnik od jezdni. Założono dodatkowe komory na sygnalizatorach - widnieje na nich migająca żółta postać, która informuje nadjeżdżających kierowców, że piesi mają zielone światło. Przy wejściu na przejście zamontowano znaki fluorescencyjne oraz tablice uchylne przy wyłączonych z ruchu częściach jezdni. Powstały także pola wyłączenia z ruchu, również przy torowisku. Zmodyfikowano też program sterowania sygnalizacją świetlną tak, by zapobiec kolizji pojazdów skręcających w lewo z ul. Dmowskiego w kierunku ul. Głogowskiej. Powyższe usprawnienia  możliwe były do wprowadzenia na istniejącej drodze, bez zmiany np. przebiegu krawężników.

Ze względu na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu, są planowane zmiany w ramach kompleksowego programu pod roboczą nazwą "Górczyn-Łazarz" na ul. Głogowskiej od mostu Dworcowego do ul. Ściegiennego, szczególnie w rejonie rynku Łazarskiego. Poszerzone i wydłużone zostaną platformy przystankowe oraz azyle dla pieszych. Pozwoli to nie tylko poprawić bezpieczeństwo, ale też przystosować przystanki do 45-metrowych tramwajów, które Miasto zamierza w najbliższych latach kupić

Bezpieczniej przy szkołach

W ramach programu "Bezpieczna droga do szkoły" w rejonie poznańskich podstawówek  sukcesywnie wprowadzane są zmiany organizacji ruchu, które zapewniają bezpieczniejsze dojście do szkoły pieszym. Ich głównym założeniem jest uporządkowanie parkowania.  Uwolnienie chodników od parkujących pojazdów pozwoli uczniom komfortowo dojść do szkoły.

Okolice poszczególnych szkół podstawowych zostały objęte audytem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dyrektorzy placówek otrzymali ankiety, w których mogli się wypowiedzieć na temat ruchu pojazdów w swoim rejonie. Analizowano też zgłoszenia mieszkańców, rodziców i ich uwagi dotyczące ruchu drogowego.

Dzięki tak zebranym informacjom w 2018 roku powstała lista dwudziestu szkół, które w pierwszej kolejności zostały objęte pracami projektowymi. W ich wyniku zostaną lub zostały już wprowadzone zmiany w organizacji ruchu np. na ul. Bosej, Fabianowo, czy Jarochowskiego.

Miasto przygotowuje stałe organizacje ruchu wokół tych szkół, dla których zakończył się już audyt. Dla pozostałych 28 podstawówek powinien on się skończyć do końca 2019 r.

Obecnie trwają także prace analityczne nad kolejnym programem związanym z obsługą szkół. Jego głównym celem będzie ograniczenie, tam gdzie jest to możliwe, ruchu samochodowego wynikającego z dowożenia dzieci bezpośrednio pod drzwi szkoły. Zwiększy to bezpieczeństwo pieszych w tych ważnych rejonach. Projekt ma być uruchomiony pilotażowo - Miejski Inżynier Ruchu wspólnie z Zarządem Dróg Miejskich i Wydziałem Oświaty Urzędu Miasta Poznania rozważa szereg rozwiązań z zakresu inżynierii ruchu oraz możliwości formalno-prawnych, które to umożliwią.

Zmiany w organizacji ruchu

Skomplikowany układ transportowy naszego miasta wymaga ciągłego udoskonalania przyjętych na przestrzeni lat rozwiązań, które nie do końca odpowiadają dzisiejszemu zapotrzebowaniu. Znaczący wzrost liczby pojazdów, a także zwiększająca się liczba podróży powoduje konieczność zmian infrastruktury i organizacji ruchu, tak aby stale podnosić poziom bezpieczeństwa wszystkich jego uczestników.

Od 2015 roku inwentaryzowano stan dróg: sprawdzano ich organizację i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Efektem prac było przygotowanie i zatwierdzenie w latach 2015-2018 ponad 1,5 tys. projektów organizacji ruchu, które podniosły poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. Uporządkowano oznakowanie pionowe oraz poziome i wprowadzono elementy uspokajania ruchu (progi wyspowe), stosowane są separatory ruchu oraz inne elementy spowolnienia pojazdów np. poprzez "esowanie ruchu".

Cały czas dostosowuje się parkowanie aut w rejonie skrzyżowań do obowiązujących przepisów. Dzięki temu pieszy wchodzący na przejście jest lepiej widoczny. Wiele miejsc wymaga jeszcze poprawy w tym obszarze m.in. na Łazarzu czy Wildzie, zostanie to wykonane podczas wdrażania strefy płatnego parkowania.

Istotnym elementem funkcjonowania ruchu drogowego w mieście jest zrealizowany wiele lat temu System ITS, który steruje sygnalizacjami świetlnymi, a jednym z jego celów jest zapewnienie punktualnych przejazdów autobusów i tramwajów, a tym samym pierwszeństwa ich przejazdu.

- Bez wątpienia dbałość o bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu w przestrzeni miejskiej jest i będzie stałym zadaniem - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca Prezydenta Miasta Poznania. - Wiele zmian również często wywołuje rozmaite dyskusje społeczne, a nawet emocje, zwłaszcza tam gdzie ograniczenia urbanistyczne ulic czy placów powodują, iż nie da się pogodzić wszystkich oczekiwań w sposób jednakowy. Jednakże przygotowując różne rozwiązania, trzeba na pierwszym miejscu stawiać zawsze na bezpieczeństwo pieszego, jako najsłabszego użytkownika ruchu. Będziemy tu działać zdecydowanie, nawet jeśli będzie odbywało się kosztem kierowców. Istotną rolę musi odgrywać także edukacja wszystkich użytkowników ruchu, która jest tak samo ważna, jak rozwiązania techniczne - dodaje Mariusz Wiśniewski.

poznan.pl