Na początku lipca tego roku miejscy radni przyjęli Uchwałę nr Nr L/898/VIII/2021, zmieniającą sposób funkcjonowania poznańskiej Strefy Płatnego Parkowania i Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Pierwsza z nich obowiązuje w części Jeżyc, na Łazarzu i Wildzie, a jeszcze w tym roku zostanie uruchomiona na terenie Śródki, Zagórza i Ostrowa Tumskiego. Natomiast Śródmiejską Strefą Płatnego Parkowania objęty jest obszar Starego Miasta (ŚSPP Centrum) i fragment Jeżyc, od ul. Roosevelta do ul. Polnej i Kościelnej. Przytoczona uchwała weszła w życie z dniem 3 sierpnia 2021r. i przyniosła następujące zmiany.

Identyfikator parkingowy mieszkańca

Uchwała wprowadza zapowiadane rekompensaty dla mieszkańców Łazarza i Wildy, którzy zakupili identyfikatory parkingowe przed pełnym uruchomieniem SPP. Radni ustalili, że takim osobom przysługiwać będzie możliwość zakupu identyfikatora na kolejny okres po zerowej stawce na tyle pełnych miesięcy, ile w danym sektorze nie było uruchomione płatne parkowanie w pełnym zakresie, lecz nie dłużej niż za okres, na jaki mieszkaniec wykupił identyfikator.

W praktyce oznacza to, że kierowcy uprawnieni do rekompensaty będą mogli uzyskać bezpłatny identyfikator na maksymalnie 6 miesięcy, bo tyle ostatecznie wyniosła różnica pomiędzy planowanym (1 lutego 2021r.), a faktycznym (2 sierpnia 2021r.) uruchomieniem SPP na wszystkich ulicach Łazarza i Wildy (z wyłączeniem miejsc, gdzie prowadzone są duże inwestycje miejskie, tj. ul. Wierzbięcice i rynku Łazarskiego oraz na prowadzących do niego ul. Lodowej i Dmowskiego).

Ponadto za uprawnionych do zakupu identyfikatora mieszkańca właścicieli pojazdów uznawane będą również osoby faktycznie władające pojazdem na podstawie najmu długoterminowego realizowanego przez firmy  prowadzące działalność gospodarczą z oznaczonym według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) kodem 77.11.Z.

Uproszczona została procedura uzyskania identyfikatora przez osoby korzystające z aut służbowych. Teraz do jego zakupu potrzebne będzie oświadczenie pracodawcy, potwierdzające zatrudnienie oraz powierzenie samochodu służbowego, sporządzonego w formie pisemnej pod rygorem nieważności, a w przypadku umów leasingu - dokumentu wystawionego przez pracodawcę poświadczającego zawarcie umowy leasingu  na pojazd, określającego strony, czas trwania oraz przedmiot umowy.

Dzięki uchwalonej nowelizacji od 4 października br. możliwe będzie uzyskanie identyfikatora elektronicznego (e-identyfikatora), jednak będą mogli ubiegać się tylko kierowcy, których własność pojazdu można potwierdzić bezpośrednio w Centralnym Systemie Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Gdy taka weryfikacja okaże się niemożliwa lub nie potwierdzi własności samochodu, konieczne będzie złożenie dodatkowych dokumentów w Wydziale Parkowania ZDM. Szczegółowe informacje na temat uzyskania e- identyfikatora mieszkańca będą publikowane na stronie internetowej ZDM.

Ponadto uchwała Rady Miasta wydłużyła czas obowiązywania identyfikatorów zastępczych, wydawanych osobom korzystającym z aut zastępczych. Dotąd okres ten wynosił 15 dni, a od 3 sierpnia jest to maksymalnie 30 dni.

Koperty dla dostaw

Dotychczas kierowcy realizujący dostawy na terenie SPP / ŚSPP mogli korzystać ze specjalnie wyznaczonych „kopert”, umożliwiających bezpłatny postój do 15 minut. Teraz zaparkować w celu dostawy można będzie na każdym wyznaczonym miejscu postojowym w SPP i ŚSPP. Nadal konieczne będzie wykupienie abonamentu dla dostaw wraz z zegarem parkingowym, a tego rodzaju postój nie powinien trwać dłużej niż 15 minut.

Błędnie opłacone parkowanie i reklamacje

Znowelizowana uchwała reguluje również kwestię błędnie opłaconego postoju. Dotyczy to osób, które korzystając z innych sposobów zapłaty za parkowanie niż parkomat, opłaciły postój w Strefie Płatnego Parkowania zamiast w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (na obszarze której obowiązują wyższe stawki). W takiej sytuacji opłata dodatkowa wyniesie 100 zł jeżeli zostanie uregulowana w ciągu 7 dni od daty wystawienia wezwania. Po upływie 7 dni wysokość opłaty dodatkowej wzrośnie do 150 zł.

Zmieniły się także zapisy dotyczące reklamacji. Od 3 sierpnia kierujący lub właściciel pojazdu kwestionujący zasadność nałożenia opłaty dodatkowej może wnieść reklamację w terminie 7 dni od dnia wystawienia wezwania, opisując stan faktyczny oraz przedkładając dokumenty potwierdzające fakt niezasadności nałożonej opłaty.

Śródka, Zagórze i Ostrów Tumski w Strefie Płatnego Parkowania

Jeszcze w tym roku SPP zostanie poszerzona o kolejne części miasta. Będzie to obszar Śródki, Zagórza i Ostrowa Tumskiego, ograniczony od wschodu ul. Podwale, od południa ul. Wyszyńskiego do mostu Mieszka I, następnie rzeką Cybiną, kanałem Cybiny w kierunku południowym aż do połączenia z Wartą i od zachodu korytem Warty. Uruchomienie płatności za postój w tym rejonie planowane jest na 2 listopada br.