Ulicą Podwale kursuje aż 10 linii autobusów komunikacji publicznej. W godzinach szczytów komunikacyjnych znaczna część pasażerów jadących od strony ulic Hlonda i Zawady nie dojeżdża do przystanku na Śródce, gdzie znajduje się punkt przesiadkowy. By zaoszczędzić czas wysiadają wcześniej na przystanku przy ul. Podwale i pieszo dochodzą do ronda. W ten sposób zyskują kilka minut, podczas gdy autobusy stoją w korku.
Zgodnie z nowym projektem, zatwierdzonym przez Miejskiego Inżyniera Ruchu, na ulicy Podwale wyznaczony zostanie buspas na prawym skrajnym pasie. 200-metrowej długości pas zacznie się za przejściem dla pieszych i zakończy przed samym rondem. Przeznaczony będzie do jazdy na wprost dla autobusów i pojazdów dopuszczonych (taksówek, pojazdów służb miejskich, pojazdów elektrycznych, motorowerów i motocykli). Dla pozostałych pojazdów na tym pasie obowiązywać będzie nakaz skrętu w prawo w ulicę Wyszyńskiego. Organizacja ruchu na pozostałych pasach nie ulegnie zmianie.
Powyższe rozwiązanie jest kontynuacją polityki zrównoważonego transportu zapewniającej możliwie korzystne warunki ruchu nie tylko pojazdom komunikacji zbiorowej, ale też służbom miejskim i innym preferowanym w przestrzeni miejskiej pojazdom.
Po wprowadzeniu zmian autobusy będą pokonywać ten odcinek w około 2 minuty, zamiast 7 do 10 jak to ma obecnie miejsce. Dzięki temu zwiększy się także regularność przejazdów, co jest ważne dla tysięcy osób, które przesiadają się na Śródce.
W celu czytelnego wskazania nowej organizacji ruchu na ul. Podwale wykonane zostanie stosowne oznakowanie pionowe i poziome. Podobna organizacja ruchu była już wprowadzona w tym miejscu podczas remontu torowiska tramwajowego na rondzie Śródka i funkcjonowała prawidłowo.
Po wprowadzeniu powyższego buspasa w przyszłym roku planowane są kolejne, postulowane przez radę osiedla Ostrów Tumski – Śródka – Zawady – Komandoria etapy zmian w organizacji ruchu dla tego obszaru, których celem jest poprawa bezpieczeństwa i uspokojenie ruchu w rejonie Śródki. Pozwolą one m.in. na wyeliminowanie ruchu tranzytowego ulicą Bydgoską przez wprowadzenie jednego kierunku ruchu na odcinku od ulicy Wyszyńskiego do Gdańskiej. Jednocześnie uporządkowane zostanie parkowanie, wprowadzony zostanie kontraruch rowerowy i inne korekty organizacji ruchu.
Działania te zapewnić mają miedzy innymi bezpieczeństwo uczniów uczęszczających do znajdującego się na Śródce ośrodka szkolno-wychowawczego dla dzieci niesłyszących.