- Zależało nam na jak najszybszym przywróceniu ruchu na wyłączonych odcinkach Wartostrady, gdyż zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne są dla mieszkańców i turystów. Już na początku sierpnia udostępniony został odcinek pod mostem po stronie Chwaliszewa. Dzięki priorytetowemu potraktowaniu prac związanych z tą popularną trasą, możliwe jest także otwarcie górnej Wartostrady wzdłuż zachodniego brzegu rzeki, między mostem św. Rocha a parkiem Stare Koryto Warty. Równocześnie po stronie Berdychowa znów będzie można korzystać z dolnego odcinka, czyli pod krótszym mostem – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Otwierane 5 września fragmenty zyskały nową nawierzchnię, zostały też dostosowane do powstającej wokół infrastruktury. Zmiany planowane na ten dzień dotyczą też skrzyżowania ul. Berdychowo i Rychlewskiego, które będzie dostępne już w docelowym kształcie. W ostatnich dniach trwały tam roboty wykończeniowe, m.in. ułożone zostały płyty na ostatnim fragmencie chodnika oraz nawierzchnia drogi rowerowej.
W efekcie zmian będzie można poruszać się już wszystkimi odcinkami trasy wzdłuż rzeki. Nieczynne pozostaną pochylnie, jedna przy moście św. Rocha po stronie Chwaliszewa, łącząca dolny i górny odcinek, a także nowo budowana na Berdychowie. Po stronie Chwaliszewa prowadzony nadal jest dojazd do budowy, dlatego w dalszym ciągu pochylnię zastępują tam tymczasowe schody, ale osoby poruszające się w tym rejonie, dzięki ponownemu udostępnieniu górnego odcinka Wartostrady, mogą także skorzystać z pochylni przy Parku Stare Koryto Warty. Zachęcamy do wybierania bardziej komfortowego połączenia w rejonie mostu Królowej Jadwigi lub właśnie przy parku, gdzie w ramach prac dopuszczony został ruch rowerowy po pochylni.
Ze względu na zakończenie prac konstrukcyjnych na budowie obu mostów łączących Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo, wykonawca mógł zdemontować już wszystkie podpory tymczasowe. Oznacza to, że mosty opierają się już wyłącznie na własnych konstrukcjach. Z placu budowy po stronie Ostrowa Tumskiego wyjechał też dźwig realizujący na wcześniejszym etapie konstrukcję mostu, co pozwoliło na rozpoczęcie budowy schodów terenowych w zajmowanym przez ten sprzęt miejscu.
Konstrukcja dłuższego mostu, czyli między Chwaliszewem a Ostrowem Tumskim, pokrywana jest powłoką antykorozyjną. Na obecnym etapie trwają ostatnie prace w zakresie spawania oraz trwa montaż rur, w których zostaną umieszczone elementy teletechniki i elektryki. Z kolei na krótszym moście, prowadzącym na Berdychowo, trwają prace związane z odwodnieniem. Wykonano tam także warstwę gruntującą na powierzchni pomostu w ramach przygotowań do prac nawierzchniowych. Przypominamy, że na obu mostach wprowadzona zostanie separacja ruchu pieszego i rowerowego, przestrzeń na mostach zostanie więc podzielona.
Mosty Berdychowskie ułatwią komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Nad Wartą i Kanałem Ulgi powstały dwie konstrukcje tworzące jednolitą całość pod względem architektonicznym. Zadanie obejmuje też chodniki, pochylnie, schody, oświetlenie, małą architekturę i nową zieleń.
PIM