- Obecnie prowadzone są głównie roboty ziemne. Na Ostrowie Tumskim trwają prace związane z głębieniem i betonowaniem ścian szczelinowych, które będą elementem fundamentów nowych mostów.  W najbliższym czasie podobne prace rozpoczną się także po stronie Chwaliszewa i Berdychowa – zapowiada Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Po stronie Chwaliszewa została rozebrana konstrukcja nawierzchni tzw. górnej Wartostrady (odcinek wyłączony z ruchu). Powstaje tam platforma robocza, która będzie wykorzystywana przy realizacji ścian szczelinowych po tej stronie Warty. Ponadto wykonana została tymczasowa droga technologiczna wzdłuż brzegu rzeki. W kolejnych krokach podobna droga pełniąca funkcję dojazdu do budowy powstanie także wzdłuż Wartostrady po stronie Berdychowa.

W ostatnich tygodniach wykonawca prowadził również prace związane z infrastrukturą podziemną, jak np. przebudowę sieci uzbrojenia terenu. Po stronie Berdychowa trwa przebudowa kolektora kanalizacji deszczowej.

Wykonawca inwestycji przystępuje do kolejnych prac, co wiąże się ze wzmożonym ruchem pojazdów budowy. 15 grudnia (piątek) planowane jest wdrożenie czasowej organizacji ruchu dotyczącej możliwości zjazdu pojazdów budowy z ul. Kórnickiej na ul. Przystań i dalej na Wartostradę po stronie rzeki. Docelowo w tym rejonie zostaną wprowadzone zmiany związane z poruszaniem się pieszych i rowerzystów, o których będziemy informować w osobnym komunikacie. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności w tym rejonie. Przypominamy także, że od początku grudnia nieprzejezdny jest górny odcinek Wartostrady wzdłuż zachodniego brzegu rzeki, między okolicą mostu św. Rocha a parkiem Stare Koryto Warty. Piesi i rowerzyści mogą nadal korzystać z dolnego odcinka Wartostrady, tzn. bliżej brzegu rzeki. Dopuszczono także ruch rowerowy na pochylni przy parku Stare Koryto Warty. Pojazdy wykonawcy mają też możliwość przejazdu przez torowisko tramwajowe w rejonie przystanków „Katedra” (skręt w lewo z ul. Wyszyńskiego w ul. Wieżową) oraz zjazdu z ul. Kórnickiej na Wartostradę.

Schemat organizacji ruchu

Roboty budowlane zostały poprzedzone badaniami archeologicznymi, które już się zakończyły. Najpierw przeprowadzono je na Zagórzu, czyli południowej części Ostrowa Tumskiego. Odkryto tam fragmenty balustrady pochodzącej z dawnego mostu Bolesława Chrobrego oraz ponad 80 mniejszych zabytków, jak monety, przedmioty użytkowe, elementy ubioru oraz materiał ceramiczny. Z kolei na Chwaliszewie, zbadany został teren, na którym planowana jest jedna z podpór mostu. Tam odkrycia nie były liczne, znaleziono głownie nowożytne monety. Na Berdychowie znaleziono ceramikę nowożytną oraz monety datowane na XVII-XIX wiek.

Mosty Berdychowskie to inwestycja, która ułatwi komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Nad Wartą i Kanałem Ulgi powstaną dwie konstrukcje o długości 165 i 117 metrów. Obie części zaplanowano jako analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, tworzące jednolitą całość. Zadanie obejmuje nie tylko budowę przeprawy, ale też chodników, pochylni i schodów. W planach jest także przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, które znajduje się przy Politechnice Poznańskiej.

PIM