W nocy z 15 na 16 lipca kierowcy będą mogli po raz pierwszy przejechać północną nitką estakady katowickiej. Próby obciążeniowe dały wynik pozytywny i nowa trasa została dopuszczona do użytkowania. W dodatku miesiąc wcześniej niż planowano. Próby obciążeniowe odbyły się 30 czerwca, a przeprowadził je zespół z Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej w obecności przedstawiciela Inwestora i Wykonawcy. Jako balastu użyto sześciu samochodów ciężarowych o wadze 32 tony każda, a specjaliści badali, jak na takie obciążenie reagują przęsła bezpośrednio obciążone, przęsła sąsiednie oraz podpory, przeprowadzono także badania dynamiczne. Wszystkie testy dały wynik pozytywny i w związku z tym estakada może być oddana do użytku zgodnie z przeznaczeniem, czyli jako obiekt klasy A, bez ograniczeń. W nocy z 15 na 16 lipca nową nitką estakady będą mogli przejechać kierowcy samochodów osobowych (do 3,5 tony) i autobusów. Wcześniejsze oddanie trasy do użytku to zasługa - jak podkreślił na konferencji prasowej z tej okazji Paweł Śledziejowski, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich - dobrej współpracy z wykonawcami, konsorcjum spółki Most i Polbud. Gdy ruch samochodowy zostanie przeniesiony na nową nitkę, na południowej, po której obecnie odbywa się ruch, rozpoczną się prace rozbiórkowe. 18 lipca, zgodnie z planem, wykonawca inwestycji przystąpi do rozbiórki mas asfaltowych na wiadukcie Chartowo i Inflancka. W dalszej części prac nastąpi demontaż wyposażenia na Chartowie. - To jest jedna z wzorowo prowadzonych i większych inwestycji w Poznaniu i dobrze rokuje na przyszłość - mówił na konferencji zapowiadającej wcześniejsze ukończenie trasy Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. - To istotne rozwiązanie komunikacyjne nie tylko dla Rataj, ale też całego Poznania. Przebudowa obiektów mostowych w ciągu ul. Krzywoustego obejmuje całkowitą rozbiórkę i odbudowę konstrukcji dwóch nitek Estakady Katowickiej, wykonanie nawierzchni drogowych oraz odbudowę dróg dojazdowych, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, przebudowę oświetlenia i sygnalizacji świetlnej, odwodnienie, przebudowę sieci energetycznej i sieci trakcji tramwajowej. Całkowity budżet tego zadania (lata 2011 - 2018) wynosi 161.426.195 złotych. PIM/Lilia Łada/biuro prasowe