Zgodnie z unijnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (art. 34 ust. 3 lit c) i w wyniku stwierdzenia naruszenia ochrony danych osobowych przetwarzanych przez Administratora, którym jest Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu, z uwagi na możliwość wystąpienia wysokiego ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, zawiadamiamy, jak niżej.


Opis charakteru naruszenia:

Pracownicy Wydziału ds. Usuwania Pojazdów ZDM w dniu 4 października 2024 roku ok. godz. 9:00 po przyjeździe do siedziby Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Energetycznej 4 w Poznaniu stwierdzili włamanie do budynku.
Sprawa włamania została natychmiast zgłoszona Policji. Po oględzinach ustalono, że włamanie miało podłoże rabunkowe. Ustalono, że w porozrzucanej dokumentacji znajdują się dokumenty zawierające dane klientów będących właścicielami pojazdów, które zostały odholowane z terenu miasta Poznania na parking Zarządu Dróg Miejskich w okresie od 1 stycznia 2017 roku do 12 września 2019 roku.
Po przeglądzie dokumentacji, której dotyczy naruszenie, stwierdzono, że żadne dokumenty nie zostały skradzione. Dokumentacja pochodziła z okresu od 1.01.2017 do 12.09.2019 roku. Dokumenty te mogły zawierać następujące dane osobowe: imiona i nazwiska, imiona rodziców, daty urodzenia, numery rachunków bankowych, adresy zamieszkania lub pobytu, numery ewidencyjne PESEL, serie i nr dowodów osobistych, wizerunki, numery telefonów, serie i numery paszportów oraz serie i numery dowodów rejestracyjnych.
Dokonaliśmy analizy stanu akt. W wyniku przeglądu określono stan dokumentacji jako nienaruszony, zmian nie odnotowano. Na podstawie protokołu ustalono kompletność dokumentacji. Jednak nie można wykluczyć potencjalnej możliwości zapoznania się z danymi osobowymi w nich zawartymi przez osoby nieuprawnione.


Środki zastosowane lub proponowane przez Administratora w celu zaradzenia naruszeniu:

Informujemy, że podjęto wszelkie możliwe czynności mające na celu zminimalizowanie negatywnych skutków naruszenia dla Pani/Pana tj.:

  •  dokonano zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
  • zawiadomiono Policję o włamaniu,
  • dokumentacja została niezwłocznie zabezpieczona oraz przewieziona do głównej siedziby Administratora,
  • dokonano przeglądu dokumentacji, do której potencjalnie mogły mieć dostęp nieupoważnione osoby i stwierdzono jej kompletność.

 

Opis możliwych konsekwencji:

Następstwem naruszenia danych osobowych może być na przykład: dyskryminacja, naruszenie prywatności, utrata kontroli nad własnymi danymi osobowymi, naruszenie dobrego imienia, kradzież lub sfałszowanie tożsamości w wyniku:

  • podjęcia przez osoby trzecie próby uzyskania na Pani/Pana szkodę pożyczek w instytucjach poza bankowych np. przez Internet lub telefonicznie, bez konieczności okazywania dokumentu tożsamości,
  • wykorzystania Pani/Pana danych osobowych np. do oddania głosu w głosowaniu nad środkami budżetu obywatelskiego, tym samym skorzystania z Pani/Pana praw obywatelskich,
  • założenia na Pani/Pana dane osobowe konta internetowego np. w serwisach społecznościowych,
  • przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych, bez uprzednio uzyskanej zgody, w przypadku prowadzenia marketingu bezpośredniego lub wysyłki treści marketingowych na adres zamieszkania,
  • podjęcia prób wyłudzenia od Pani/Pana dalszych informacji na ich temat lub wykorzystaniem posiadanych informacji w szkodliwy sposób,
  • podjęcia przez osoby trzecie próby uzyskania dostępu do systemów obsługujących udzielanie świadczeń medycznych gdzie, można uzyskać wgląd do Pani/Pana danych np. stanu zdrowia, ponieważ czasem dostęp do systemów rejestracji pacjenta można uzyskać potwierdzając tożsamość za pomocą numeru PESEL,
  •  wykorzystania Pani/Pana danych osobowych do zarejestrowania karty telefonicznej typu prepaid, która może posłużyć do celów przestępczych,
  • wykorzystanie przez osoby trzecie Pani/Pana danych osobowych do próby wyłudzenia ubezpieczenia,
  • podjęcie przez osoby trzecie próby zawarcia na Pani/Pana szkodę umów cywilno-prawnych np. najmu nieruchomości,
  • nękanie i przemoc: osoby trzecie mogą wykorzystać Pani/Pana dane do nękania lub zastraszania,
  • niechciane i niebezpieczne przesyłki: osoby trzecie mogą wykorzystać Pani/Pana dane do wysyłania niechcianej korespondencji – również niebezpiecznej,
  • kradzież tożsamości: osoby trzecie mogą wykorzystać Pani/Pana adres do podszywania się pod Panią/Pana w celu wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy,
  • dyskryminacja i naruszenie dobrego imienia: osoby trzecie mogą próbować podejmować działania mające na celu naruszenia Pani/Pana dobrego imienia, a także celowego zakłócania miru domowego.

 

Środki minimalizujące negatywne skutki naruszenia, które może Pani/Pan podjąć:

W celu zminimalizowania ewentualnych negatywnych skutków naruszenia zalecam:

  • zachowanie czujności, albowiem ktoś mógłby potencjalnie wykorzystać Pani/Pana dane osobowe do założenia np. fałszywego konta internetowego czy profilu w mediach społecznościowych,
  • zachowanie ostrożności w przypadku kontaktu z podejrzanymi rozmówcami, którzy powołując się na ujawnione dane (nr PESEL), próbują uzyskać dodatkowe dane, nr dowodu osobistego, nr konta, czy zaproponować dodatkową lub alternatywną metodę leczenia lub diagnozy - zachowanie ostrożności w sytuacji odbierania połączeń telefonicznych od nieznanych numerów telefonów,
  • zastrzeżenie numeru PESEL w urzędzie gminy; PESEL można zastrzec w dowolnym momencie i cofnąć to zastrzeżenie także można w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje można uzyskać za pośrednictwem strony: https://www.gov.pl/web/gov/zastrzez-swoj-numer-pesel-lub-cofnij-zastrzezenie.
  • zwrócenie uwagi na nieznane osoby w pobliżu Pani/Pana miejsca zamieszkania np. przy wejściu do domu, dzwoniące domofonem,
  • uczulenie członków najbliższej rodziny, a szczególności dzieci na kontakty z nieznajomymi osobami,
  • założenie konta w systemie informacji kredytowej lub gospodarczej w celu dodatkowego zabezpieczenia swoich danych osobowych przed nieuprawnionym wykorzystaniem,
  • zabezpieczenie domu - w przypadku obawy o włamanie do domu, warto rozważyć dodatkowe zabezpieczenia, takie jak zamki antywłamaniowe lub monitoring,
  • zachować ostrożność przy przyjmowaniu przesyłek - zwłaszcza paczek nieoczekiwanych, niezamawianych, od nieznanych nadawców.
     

Gdzie może Pani/Pan uzyskać więcej informacji?

Jeżeli ma Pani/Pan jakiekolwiek pytania lub chciałaby/chciałby Pani/Pan przekazać dodatkowe informacje w związku z zaistniałym zdarzeniem prosimy o kontakt z naszym Inspektorem Ochrony Danych: Magdaleną Gałczyńską, adres e-mail: iod2_mjo@um.poznan.pl, telefon: 61 878-49-06.


Krzysztof Olejniczak
Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich
w Poznaniu