Trzy zaplanowane inwestycje, których zadaniem jest zwiększenie udziału transportu publicznego w poruszaniu się po Poznaniu i tym samym zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska, wchodzą w skład drugiego etapu budowy systemu parkingów Park & Ride w stolicy Wielkopolski. Łącznie powstać ma ponad 200 miejsc parkingowych, w tym 10 dla osób niepełnosprawnych. Na realizację tego zadania Miasto nie tylko zarezerwowało środki w wieloletniej prognozie finansowej, ale też otrzymało w ub. roku niemal 9 mln zł unijnej dotacji w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
Parking Park & Ride w pobliżu ronda Starołęka powstanie na obszarze niespełna 0,5 ha, ograniczonym przez ulice: Hetmańską, Starołęcką i Wagrowską. Obecnie jest to teren niezagospodarowany, porośnięty trawą, nielicznymi drzewami oraz krzewami. W jego otoczeniu zlokalizowany jest węzeł rozjazdowy komunikacji tramwajowej wraz z ośmioma przystankami, obsługującymi siedem dziennych linii tramwajowych. Przewiduje się, że na nowym parkingu dostępne będą nie tylko miejsca postoju dla samochodów, ale także miejsca, w których będzie można zostawić rower. Podobne miejsca dla rowerów powstaną także w dwóch pozostałych lokalizacjach.
Powierzchnia terenu przewidzianego pod parking przy ul. Biskupińskiej jest podobna do tej przy rondzie Starołęka i wynosi ok. 0,5 ha. Dziś jest to nieutwardzona nawierzchnia gruntowa, częściowo porośnięta roślinnością. W sąsiedztwie, po ul. Biskupińskiej i Zakopiańskiej, kursują autobusy trzech dziennych linii miejskich. Według programu funkcjonalno-użytkowego dla tej inwestycji konieczne jest stworzenie nowej infrastruktury prowadzącej do ciągów komunikacyjnych wzdłuż ul. Biskupińskiej, szczególnie dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową, prowadzących z terenu parkingu do przystanku kolejowego Poznań Strzeszyn.
Największy z trzech parkingów P&R powstanie w przyszłym roku na obszarze ograniczonym przez ulice: Warszawską, św. Michała i Świętojańską, w pobliżu istniejącego przystanku tramwajowego „św. Michała”. Już obecnie działa tam parking przeznaczony dla samochodów osobowych. Ma utwardzoną, ale mocno zużytą nawierzchnię. W sąsiedztwie inwestycji zlokalizowana jest trasa tramwajowa obsługująca dwie dzienne linie tramwajowe dzienne, przystanek miejskiej linii autobusowej oraz swarzędzkich autobusów podmiejskich. W niedalekiej odległości znajduje się również rondo i dworzec autobusowy Śródka, w ramach których dostępne jest sześć linii tramwajowych oraz trzynaście miejskich linii autobusowych oraz swarzędzkich autobusów podmiejskich.
Kandydaci na inżyniera kontraktu dla trzech parkingów Park & Ride, który według dokumentów przetargowych swoje obowiązki będzie pełnić do 31 października przyszłego roku, mogą zgłaszać swoje oferty do 15 czerwca br. W miesiącach wakacyjnych ma zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę robót.
JŁ/biuro praswe UMP