- Przystępujemy do opracowania kompleksowego programu transportowego dla Łazarza i Górczyna. Będzie się składał z kilku przedsięwzięć, w tym budowy parkingu typu Park&Ride na Górczynie, przebudowy skrzyżowania ul. Reymonta i Hetmańskiej tak, by kierowcy dzięki dodatkowemu pasowi ruchu mogli omijać ul. Głogowską i korzystali z drugiej ramy komunikacyjnej, wdrożenia strefy płatnego parkowania na Łazarzu oraz dostosowania ulicy Głogowskiej do obsługi przez tramwaje 45-metrowe. To wszystko ma służyć zwiększeniu bezpieczeństwa uczestników ruchu, wsparciu transportu publicznego oraz poprawie jakości powietrza i ograniczeniu hałasu w tym rejonie - zapewnia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Do najważniejszych celów programu będzie należało dostosowanie parametrów ulic do obowiązujących przepisów i potrzeb komunikacji publicznej. Przystanki na ulicy Głogowskiej mają być szersze i dłuższe - z uwagi na bezpieczeństwo i komfort pasażerów, ale także z myślą o wprowadzeniu 45-metrowych tramwajów. Obecnie nie ma możliwości, aby tramwaje o tej długości jeździły ulicą Głogowską i dowoziły pasażerów m.in. do Dworca Głównego PKP oraz MTP, które są ważnymi celami podróży w mieście.
Przebudowane miałoby zostać skrzyżowanie ulic Hetmańskiej, Reymonta i Arciszewskiego. Lokalizację zmieni tam jeden z przystanków, który zostałby przeniesiony na ul. Reymonta (w kierunku Areny), co będzie również wpisywać się w przyszły projekt budowy trasy tramwajowej na os. Kopernika. Dzięki temu uda się wyodrębnić dodatkowy pas na skrzyżowaniu i udrożnić ruch, co będzie zachęcało do ominięcia ul. Głogowskiej.
Ważny, dla uspokojenia ruchu na Łazarzu, Górczynie, będzie także parking Park&Ride w pobliżu pętli Górczyńskiej. Skorzystają na nim m.in. osoby wjeżdżające do Poznania, które będą mogły zostawić tam swój samochód i dalej poruszać się komunikacją publiczną. Mniej samochodów przejeżdżających przez ul. Głogowską, to mniejszy ruch, hałas i zanieczyszczenie.
Na przełomie tego i przyszłego roku rozpocznie się wprowadzanie na Łazarzu strefy płatnego parkowania (SPP). Uporządkuje ona parkowanie w tej części Poznania, zapewni miejsca dla mieszkańców oraz ograniczy zostawianie samochodów przez osoby spoza dzielnicy.
Analizy i badania ruchu
Zarząd Dróg Miejskich przystąpił już do zlecenia analiz i badań ruchu dla ulicy Głogowskiej na odcinku od ul. Ściegiennego do mostu Dworcowego. Będą one stanowić punkt wyjścia do wypracowania rozwiązań, które usprawnią poruszanie się w rejonie ulicy Głogowskiej - zwłaszcza pojazdów transportu publicznego przy zachowaniu odpowiedniej przepustowości na skrzyżowaniach. Dla pieszych wytyczone będą dodatkowe azyle, a w wybranych miejscach - poszerzone chodniki. Wyznaczone zostaną też dodatkowe miejsca parkingowe.
Podstawą dokumentacji będą ilościowe i jakościowe pomiary natężenia ruchu na szesnastu skrzyżowaniach pomiędzy mostem Dworcowym, a pętlą tramwajową na Górczynie, wykonane z wykorzystaniem między innymi danych z systemu ITS.
Uwzględnienie różnych rozwiązań, w zleconych przez ZDM analizach, pozwoli uzyskać pełną wiedzę na temat sposobów poprawy warunków ruchu w tym rejonie i ocenić ich skutki.
Wyniki analiz oraz opracowane schematy organizacji ruchu będą znane na początku października tego roku. Dalsze działania w terenie będą uzależnione od uzyskanych wyników badań.