Do 21 maja można jeszcze wziąć udział w oficjalnym treningu. Akcja ma motywować mieszkańców do zdrowej sportowej rywalizacji i wspólnej zabawy propagującej aktywny tryb życia.
Zasady rywalizacji są proste - rowerzyści pobierają specjalnie stworzoną na potrzeby rywalizacji darmową aplikację, która rejestruje trasy i ich długości. Uczestnik sam decyduje, dla którego z miast "kręci kilometry".
Aplikacja działa na terenie całego świata. Zlicza przejechane kilometry, na podstawie których wyłonieni zostaną zwycięzcy rywalizacji. Bez względu na to, w jakim miejscu na świecie aktualnie się znajdujemy, możemy zbierać cenne punkty dla wybranych przez nas miasta i drużyny. Daje ona także dostęp do historii treningów, informacji o spalonych kaloriach czy prognozy pogody. Co więcej, pozwala na zbieranie specjalnych odznak oraz korzystanie ze zniżek u partnerów akcji. Natomiast poszczególne miejscowości mogą dzięki aplikacji tworzyć gry miejskie dla mieszkańców oraz informować o lokalnych wydarzeniach.
Wśród innych funkcji aplikacji wymienić można tracker znajomych, dostęp do dodatkowych statystyk czy możliwość kontynuacji przerwanych treningów. Aplikacja ma również wersję anglojęzyczną oraz możliwość importu treningów z urządzeń Garmin.
Link do pobrania aplikacji dla systemu Android znajduje się w sklepie Google Play, a dla systemu IOS znajduje się w sklepie Apple.
Najpierw trening, w czerwcu jazda
Do 21 maja można jeszcze wziąć udział w treningu, a od 1 do 30 czerwca toczyć się będzie zasadnicza część konkursu. W tym roku do rywalizacji przystąpiło 50 miast. To, które wygra rywalizację otrzyma przechodni "Puchar Rowerowej Stolicy Polski". W przypadku wygranej trzy razy z rzędu, Puchar zostaje na stałe w posiadaniu danego miasta.
W konkursie prowadzone będą trzy rodzaje klasyfikacji: ogólna uczestników wg sumy wszystkich kilometrów; uczestników poszczególnych Lokalnych Organizatorów wg. sumy wszystkich kilometrów oraz miast w pięciu grupach wyodrębnionych na podstawie liczby mieszkańców wg aktualnych danych GUS (do 50 tys. mieszkańców, 50 001-65 000 mieszkańców, 65 001-100 000 mieszkańców, 100 001-200 000 mieszkańców oraz powyżej 200 001 mieszkańców).
Klasyfikacje miast prowadzone będą według wzoru: suma wszystkich kilometrów uczestników dzielona przez liczbę mieszkańców danego Miasta, stowarzyszenia, obszaru lub związku metropolitalnego.
Rywalizacja po raz trzeci
Walka o puchar Rowerowej Stolicy Polski to stworzona w 2019 roku przez biuro promocji Urzędu Miasta Bydgoszczy akcja skierowana do miast prezydenckich. Jej zadaniem było wypełnienie luki po zlikwidowanej Europejskiej Rywalizacji Rowerowej (ECC). Celem Rowerowej Stolicy Polski była aktywizacja mieszkańców i pokazywanie zalet roweru - jako szybkiego i ekologicznego środka transportu. Zmagania polegają na zaliczaniu przejazdów za pośrednictwem aplikacji na telefon komórkowy.
Pierwsza edycja Rowerowej Stolicy Polski odbyła się we wrześniu 2019 roku i przyciągnęła rowerzystów z 23 miast. Po podliczeniu wyników i weryfikacji przejazdów wyłoniono miasto, które zdobyło tytuł Rowerowej Stolicy Polski. Puchar zdobyła Nowa Sól (województwo lubuskie) - jej mieszkańcy przejechali 185 757 kilometrów i zdobyli 4757 punktów. Na drugim miejscu znalazło się Leszno, a trzecie zajął Gorzów Wielkopolski.
Kolejna odsłona miała ruszyć w maju zeszłego roku, jednak z uwagi na sytuację związaną z rozprzestrzenianiem się koronawirusa zdecydowano o przeprowadzeniu rywalizacji we wrześniu. W 2020 roku o zwycięstwo w Rowerowej Stolicy Polski rywalizowały 44 miasta. W zabawie aktywny udział wzięło blisko 16 tysięcy użytkowników, którzy odbyli ponad 200 tysięcy treningów. Ostatecznie wszyscy uczestnicy rywalizacji "wykręcili" ponad 3,6 milionów kilometrów. Zwycięzcą ponownie została Nowa Sól. Jej mieszkańcy przejechali 329 tysięcy kilometrów, co przełożyło się łącznie aż na 9355 punktów. Na drugim miejscu znalazła się Biała Podlaska (4210 punktów), a na trzecim Gniezno (4161).
Regulamin konkursu jest dostępna na stronie Aktywne Miasta.
RB