- Co roku inwestujemy w nową infrastrukturę rowerową, bo chcemy, by coraz więcej poznaniaków wybierało rower jako środek komunikacji nie tylko rekreacyjnie, ale też w codziennych podróżach do pracy czy szkoły. Żeby tak się stało musimy zapewnić wygodne oraz bezpieczne trasy. Drogi rowerowe powstają zarówno przy okazji dużych przedsięwzięć, takich jak trasa na Naramowice czy rondo Rataje, ale również tych mniejszych, wzdłuż ważnych dla lokalnych społeczności tras, jak np przy ul. Złotowskiej czy Jawornickiej. Niezwykle ważne są też projekty z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego, bo to mieszkańcy wskazują, gdzie potrzebne są udogodnienia dla rowerzystów - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Inwestycje w trasy główne z Programu Rowerowego
Wzdłuż ul. Naramowickiej - od pętli Wilczak do budowanego węzła w rejonie skrzyżowania z Lechicką - oddano w 2021 r. około 2 km dróg dla rowerów. Gdy budowa pierwszego etapu trasy na Naramowice się zakończy, cykliści dostaną do dyspozycji prawie 8 kilometrów infrastruktury..
Duże zmiany zaszły też na rondzie Rataje i okolicznych ulicach - Jana Pawła II, Zamenhofa, Piłsudskiego, Krzywoustego. To ważne miejsce, w którym zbiegają się trasy z Programu Rowerowego. Można już korzystać z 1,6 km nowych i zmodernizowanych w ramach tej inwestycji tras. Trwa budowa infrastruktury rowerowej po obu stronach ul. Krzywoustego, na odcinku od ronda Rataje do mostu Królowej Jadwigi (łącznie 1,2 km).
Rok 2021 to również budowa kolejnego etapu Rowerowej Trasy Grunwaldzkiej - od ronda Skubiszewskiego do ul. Jugosłowiańskiej. W ramach tej inwestycji zbudowano ponad 1 km dróg. Cała trasa wzdłuż ul. Grunwaldzkiej i Bukowskiej - od okolic ul. Malwowej na os.Kwiatowym do ronda Kaponiera - liczy ponad 6,3 km.
Powstał też brakujący, 360-metrowy odcinek drogi dla rowerów wzdłuż ul. Dolna Wilda (między ul. Czechosłowacką a Piastowską). Trasą wzdłuż ul. Dolna Wilda można już przejechać od granic Poznania do centrum miasta.
Przebudowany został liczący ok. 1,8 km odcinek Wartostrady wzdłuż wschodniego brzegu Warty, między mostami Królowej Jadwigi a Przemysła I.
W 2021 r. wyremontowano również nawierzchnię w Zaułku Majchrzaka. To ważny element trasy pozwalającej ominąć Al. Niepodległości i przejechać z centrum na północ miasta ul. Kościuszki, Kulasa, Zaułkiem Majchrzaka w okolice skrzyżowania Al. Niepodległości i ul. Przepadek.
Infrastruktura dla miłośników dwóch kółek (1,5 km dróg i 160 m pasów rowerowych) powstała również przy budowie wiaduktu w ciągu ul. Kurlandzkiej, nad ul. Krzywoustego. Ułatwi ona podróże między Chartowem i Żegrzem.
W ubiegłym roku rozpoczęła się też budowa 300-metrowego odcinka dwukierunkowej drogi dla rowerów po północnej stronie ul. Zwierzynieckiej (od ul. Gajowej do ronda Kaponiera). Ułatwi ona wjazd do centrum mieszkańcom Jeżyc. Ponieważ w ramach tej inwestycji zbudowany zostanie również dwukierunkowy przejazd na Kaponierze, można będzie szybciej przejechać jednośladem na drugą stronę ronda i kontynuować jazdę ul. Św. Marcin, gdzie w ramach trwającej przebudowy powstaną po obu stronach dwukierunkowe drogi dla rowerów.
Inwestycje w różnych częściach miasta
Ważną inwestycją dla mieszkańców Ławicy jest rozpoczęta w 2021 r. budowa brakującego odcinka drogi rowerowej i chodnika po południowo-wschodniej stronie ul. Złotowskiej, od ul. Rezedowej do Perzyckiej oraz ciągu pieszo - rowerowego na odcinku od ul. Perzyckiej do ul. Miastkowskiej, o łącznej długości ok.1,7 km. Zakończenie prac planowane jest w I kwartale 2022 r.
Mieszkańcy Jeżyc zyskali z kolei nową, ponad 900-metrową trasę dla cyklistów wzdłuż ul. św. Wawrzyńca, na odcinku od skrzyżowania z ul. Kościelną do skrzyżowania z ul. Niestachowską/Żeromskiego.
Krótki, ale ważny fragment drogi rowerowej powstał przy okazji budowy ul. św. Rocha. Skraca on czas przejazdu dla mieszkańców jadących z oraz do centrum ulicami Serafitek i św. Rocha.
Z kolei na Grunwaldzie można korzystać ze stumetrowego ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Jawornickiej (od budynku poczty do ul. Smardzewskiej). Ułatwi on dojazd do Rowerowej Trasy Grunwaldzkiej.
Projekty z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego
Dzięki środkom z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego powstała 450-metrowa trasa dla cyklistów na ul. Żelazka na Wildzie, łącząca Drogę Dębińską i ul. Dolna Wilda.
Rok 2021 to również budowa dwukierunkowej drogi dla rowerów (760m) i chodnika wzdłuż ul. Szymanowskiego, na odcinku od ul. Stróżyńskiego do ul. Szeligowskiego. Inwestycja obejmuje również przebudowę sygnalizacji świetlnej, przystanków autobusowych i ronda u zbiegu Szymanowskiego i Stróżyńskiego.
Mieszkańcy Starołęki mogą korzystać ze zrealizowanego pod koniec 2021 r. wygodnego, 300-metrowego łącznika pieszo-rowerowego między ul. Książęcą a Starołęcką, przy Forcie I. Na północy Poznania, przy rezerwacie Żurawiniec, wykonane zostały utwardzone leśne ścieżki pieszo-rowerowe o długości ponad 1,6 km. W obu przypadkach zastosowano wodoprzepuszczalną nawierzchnię mineralną.
Dzięki środkom z PBO wyremontowano też kolejne odcinki tras z Programu Rowerowego: wzdłuż ul. Mieszka I - na zjazdach i w tunelach przy przystanku PST Szymanowskiego oraz wzdłuż ul. Warszawskiej (ponad 1,3 km - od przystanku Termalna do ul. Mogileńskiej).
Rowerowe ułatwienia na ulicach
Ważną inwestycją była budowa przejazdów przy trasach głównych z Programu Rowerowego. Powstały one na skrzyżowaniach ul. Hetmańskiej/Dmowskiego, Dąbrowskiego/Lotniczej i Zamenhofa/Jastrzębiej.
Ułatwienia dla cyklistów wdrożono również poprzez zmiany organizacji ruchu. Po północnej stronie ul. Hetmańskiej (między ul. Dmowskiego a starą jezdnią ul. Kolejowej) oraz na skwerze przy zbiegu ul. Hetmańskiej i Kolejowej wyznaczono drogę pieszo - rowerową. Podobne rozwiązanie zastosowano na ul. Starołęckiej (od ronda Starołęka do ul. Bystrej).
Powstały również kontraruchy rowerowe na szeregu ulic jednokierunkowych - m.in. na Łazarzu i Wildzie w związku z wprowadzeniem tam Strefy Płatnego Parkowania. Ułatwiają one poruszanie się po lokalnych ulicach i wpływają na uspokojenie ruchu.