Strategicznym celem funkcjonowania strefy płatnego parkowania w mieście jest wspieranie i podnoszenie konkurencyjności komunikacji publicznej jako najważniejszego elementu systemu transportowego miasta. Ważnym zadaniem strefy jest również ograniczenie liczby samochodów wjeżdżających do centrum i zwiększenie rotacji parkujących aut, a więc zapewnienie mieszkańcom i przyjezdnym dostępności miejsc postojowych. Wszystkie te elementy składają się na politykę zrównoważonej mobilność transportowej miasta, w której działanie strefy płatnego postoju i komunikacji publicznej jest ze sobą ściśle powiązane. 

Dlatego też, mając na uwadze proponowane od 1 września przyszłego roku zmiany stawek w komunikacji miejskiej i na parkingach Park & Ride, konieczna jest korekta w opłatach dotyczących płatnego postoju przy ulicach, tak by publiczny transport pozostawał konkurencyjny cenowo. O ostatecznej wielkości podwyżek i terminach ich wprowadzenia zdecydują miejscy radni.

Wpływy ze ŚSPP i SPP przeznaczane są na transport publiczny, remonty i utrzymanie ulic, w tym zieleń. To dzięki tym pieniądzom w miejscach, gdzie obowiązują strefy, odnawiane są chodniki, a także pojawiają się odbrukowane przestrzenie.

Propozycje zmian

Na poniedziałkowej Komisji Transportu Rady Miasta Poznania, Zarząd Dróg Miejskich przedstawił propozycje zmian.

Pierwszą z nich jest wprowadzenie dwóch taryf cenowych za parkowanie w strefie. Niższa stawka przeznaczona będzie dla poznaniaków płacących podatki na rzecz Miasta, a wyższa dla pozostałych kierowców. Aby skorzystać z tej możliwości, mieszkaniec Poznania będzie musiał figurować w miejskiej bazie podatników - tzw. ID Poznań i posiadać kartę OK Poznań. Dzięki temu zarówno płatności w parkomatach, jak i poprzez aplikacje mobilne, będą odbywały się ze zniżką. Niższa stawka będzie przysługiwała na jeden numer rejestracyjny pojazdu wpisany do systemu.

Zróżnicowanie cen za parkowanie miałoby obowiązywać od 1 września 2025 roku. Również od tego dnia planowane jest wprowadzenie nowych stawek. Korekty mają dotyczyć zarówno pojedynczych płatności za postój przy ulicy, jak również opłat za abonamenty jednodniowe i kopert komercyjnych, a także identyfikatory mieszkańca.

Propozycja zakłada, że ci, którzy nie będą płacić podatków w Poznaniu ani posiadać karty OK Poznań, za pierwszą godzinę parkowania w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania Centrum (ŚSPP Centrum ) zapłacą 10 złotych, za drugą 12, a za trzecią 14. W Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania Jeżyce (ŚSPP Jeżyce) opłaty miałyby wynieść odpowiednio 7, 8 i 9,50 złotych, a w pozostałej strefie (SPP) 5, 6 i 7 złotych.

Zgodnie z propozycją dwutaryfowości poznaniacy płacący tu podatki zapłaciliby: w ŚSPP Centrum 8, 9 i 9,90 złotych za poszczególne godziny, w ŚSPP Jeżyce odpowiednio 6, 7 i 8 złotych, a w pozostałej SPP 4, 4,7 i 5,50 złotych, a więc od złotówki do ponad czterech złotych mniej za godzinę postoju niż pozostali kierowcy.

Nowe stawki objęłyby również abonamenty jednodniowe i po podwyżce ich cena wyniosłaby 120 złotych (w ŚSPP Centrum), 80 zł (w SSPP Jeżyce) i 60 zł (w SPP).

Użytkownicy kopert komercyjnych musieliby zapłacić za wykupienie koperty na miesiąc: 1200 złotych (w ŚSPP Centrum), 1000 zł (w SSPP Jeżyce) i 800 zł (w SPP). Stawka za korzystanie z kopert dla dostaw i abonamentów dla przedsiębiorców miałaby pozostać bez zmian.  

Według propozycji ZDM mieszkańcy strefy posiadający identyfikator parkingowy płaciliby za niego od września przyszłego roku o 10 zł więcej, czyli 40 złotych za miesiąc za pierwsze auto i 200 złotych za drugi pojazd. Zmiany cen nie objęłyby identyfikatorów dla osób z niepełnosprawnością oraz kombatantów Czerwca "56 r.

Podwyżki dotyczyłyby także wysokości opłaty dodatkowej nakładanej na kierowców, którzy nie zapłacili za postój w strefie. Ta zmiana miałaby wejść w życie wcześnie, bo już od 1 lutego przyszłego roku. Opłatę dodatkową w wysokości 200 złotych trzeba by zapłacić w ciągu 14 dni od daty otrzymania wezwania lub w wysokości 350 złotych, po tym terminie. 

Od 1 lutego miałyby ulec zmianie także godziny funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania Centrum i Jeżyce w soboty. Z przeprowadzonych badań napełnienia jeżyckich i staromiejskich ulic jasno wynika, że jest problem ze znalezieniem wolnego miejsca parkingowego w soboty po godzinie 18.00. Usługowo-handlowy charakter tych ulic przyciąga w weekendy wiele osób, co przekłada się na brak wolnych miejsc postojowych po godzinach funkcjonowania strefy. Wydłużenie funkcjonowania śródmiejski strefy Centrum i Jeżyce do godziny 20.00 w soboty powinno poprawić sytuację. Niedziele pozostaną nadal bez opłat.

Zaproponowane przez Zarząd Dróg Miejskich zmiany w wysokości opłat za parkowanie są ściśle powiązane ze zmianą taryfy miejskiego przewoźnika. Warto podkreślić, że ceny w poznańskiej strefie płatnego postoju nie były korygowane od 2020 roku, mimo inflacji i wzrostu cen.

Zyskuje mieszkaniec i Poznań

Mieszkańcy Poznania płacący tu podatki zyskają tańsze parkowanie. Wpływy z PIT to znaczna część miejskiego budżetu. Zgodnie z nowym sposobem naliczania wpływów z PIT i CIT, dochody jednostek samorządu terytorialnego nie będą zależały od zmian w systemie podatkowym, ale od tego, jakie dochody mają mieszkańcy.

Jeżeli podatnik zarabia w przedziale 7000-8500 zł brutto miesięcznie, czyli w okolicach średniego wynagrodzenia w gospodarce lub nieco poniżej, to wnosi dodatkowo do budżetu Miasta rocznie kwotę 5000-6000 zł. Każde 1000 osób to wpływ około 5,5 mln zł rocznie. Zakłada się, że w Poznaniu może mieszkać między 50000 a 100 tysięcy osób, które nie płacą tutaj podatków. 

Każdy może więc przyczynić się do rozwoju Poznania. Wpływy z podatków wspierają działania między innymi w takich obszarach jak: edukacja, pomoc społeczna, zdrowie i rodzina, transport zbiorowy, rewitalizacja, gospodarka przestrzenna i mieszkalnictwo, ochrona środowiska i zieleni, kultura, sport, gospodarka komunalna, bezpieczeństwo oraz drogi. Więcej na ten temat można przeczytać na stronie OK Poznań.

Na poniedziałkowej Komisji Transportu radnym przedstawiono również propozycję zmian stawek za przejazdy autobusami i tramwajami. Więcej o tym można przeczytać na stronie poznan.pl

Benefit w postaci tańszego parkowania w strefach to propozycja tylko dla mieszkańców Poznania płacących tu podatki. Z kolei niezmieniona cena biletów Metropolitalnych oraz specjalnych ZTM dotyczyć będzie również osób mieszkających na terenie 19 gmin współpracujących z Zarządem Transportu Miejskiego.