Nieprawidłowe parkowanie hulajnóg elektrycznych wciąż pozostaje problemem, szczególnie dla osób niewidomych i niedowidzących. Nie wszyscy użytkownicy ustawiają hulajnogi w taki sposób, by nie przeszkadzały innym.
Poznań jest jednym z miast, które zamierzają uporządkować sposób zostawiania wypożyczanych elektrycznych hulajnóg i rowerów. Jeszcze w tym roku wyznaczone mają zostać punkty mikromobilności Hop & Go, w których będzie można je zaparkować – wygodnie i bez utrudniania poruszania się pieszym.
- Korzystanie z różnorodnych form transportu, zwłaszcza transportu ekologicznego, dostosowanego do bieżących potrzeb, postrzegamy jako właściwe. Takim rozwiązaniem są bez wątpienia hulajnogi elektryczne obok rowerów czy innych urządzeń transportu osobistego. Jednak związany z hulajnogami problem nieprawidłowego parkowania musi być rozwiązany - mówi Piotr Libicki, zastępca dyrektora ZDM ds. przestrzeni publicznej. - Dlatego wspólnie z Biurem Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa Urzędu Miasta podjęliśmy intensywne rozmowy z operatorami hulajnóg i zaplanowaliśmy konkretne działania. Powstanie jeszcze w tym roku punktów mikromobilności jest tego przykładem - dodaje.
Punkty mikromobilności Hop&go zostaną wyznaczone w miejscach, w których dotąd funkcjonowały stacje i miejsca zwrotu Poznańskiego Roweru Miejskiego oraz w części w lokalizacjach wskazanych przez operatorów systemu hulajnóg. Łącznie powstanie ich 170 (w różnych częściach miasta). Będzie tam można zostawić przede wszystkim hulajnogę, ale też rower. Co kluczowe, zostawiający hulajnogi w śródmieściu, na obszarze objętym strefą płatnego parkowania, będą zobowiązani do korzystania wyłącznie z tych punktów.
- Operatorzy zadeklarowali, że tak zaprogramują swój system, że nie będzie można zakończyć wypożyczenia jednośladu jeśli nie zostanie on zwrócony w jednym z wyznaczonych miejsc. Będzie wówczas naliczana i pobierana z konta użytkownika dalsza opłata – wyjaśnia Piotr Libicki.
Takie założenia zostały sformułowane podczas spotkania przedstawicieli Miasta Poznania z reprezentantami firm oferujących wypożyczanie hulajnóg i rowerów. Zgodnie z proponowanym harmonogramem punkty mikromobilności mają zostać wyznaczone w czasie wakacji. Następnie przez miesiąc będą działać jako miejsca sugerowane do zaparkowania (bez wspomnianego naliczania dodatkowych opłat przez operatorów). Po tym okresie, a więc najprawdopodobniej we wrześniu br., parkowanie w tych lokalizacjach będzie już obowiązkowe. Obecnie trwa przygotowanie postępowania przetargowego na wykonanie oznakowania punktów.