- Dziesięć z jedenastu ofert mieści się w zakładanym przez Poznańskie Inwestycje Miejskie budżecie. Takie zainteresowanie cieszy w przypadku tak dużej inwestycji. Szczególnie, że są to firmy z dużym doświadczeniem, nierzadko międzynarodowym, które zajmowały się już tego typu przedsięwzięciami - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
- Zaczęliśmy analizę ofert, aby dokonać wyboru najkorzystniejszej. Rozpoczęcie robót przewidziane jest na jesień tego roku. Prace potrwają około trzy lata i zostaną podzielone na etapy, by wynikające z nich utrudnienia były możliwie najmniej dotkliwe – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Jedna z ważniejszych przepraw przez Wartę w Poznaniu wymaga przebudowy ze względu na zły stan techniczny. Konstrukcja zostanie całkowicie rozebrana i wybudowany na nowo.
Zaplanowano, że najpierw wyłączona z ruchu i rozebrana zostanie nitka północna mostu, która jest w gorszym stanie niż południowa. Do czasu wybudowania nowej ruch w obu kierunkach zostanie poprowadzony południową częścią. W drugim etapie sytuacja się odwróci. Ruch będzie odbywał się przebudowaną nitką północną i wykonawca zajmie się wtedy częścią południową. Równolegle będą prowadzone pozostałe prace zaplanowane w ramach tej inwestycji. Po przebudowie do dyspozycji kierowców w dalszym ciągu będą po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.
Po zakończeniu prac zwiększy się bezpieczeństwo uczestników ruchu. Zmienią się także dojazdy do mostu, gdyż inwestycja obejmuje również rozbudowę odcinków ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego. Prace prowadzone będą także na skrzyżowaniach z ulicami Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. W zakres robót wchodzi również budowa zjazdów, chodników, dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych.
Przy Katedrze wybudowany będzie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy, co ułatwi podróżnym przesiadki. W tym miejscu autobusy będą mogły jechać po torowisku. Przystanek zostanie wyposażony w tablice informacji pasażerskiej, biletomat, nowe wiaty i ławki, będzie również dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, poprzez m.in. system oznaczeń fakturowych nawierzchni.
Piesi nie będą już musieli schodzić do przejścia podziemnego przy skrzyżowaniu ul. Wyszyńskiego z ul. Ostrów Tumski i ul. Wieżową. W zakres inwestycji wchodzi likwidacja istniejących zejść z przystanków tramwajowych pod ul. Wyszyńskiego. W ich miejsce zaprojektowano tradycyjne, naziemne przejście wraz z przejazdem dla rowerzystów. Jednocześnie zostanie zachowana możliwość komunikacji pod jezdnią ul. Wyszyńskiego w relacji ul. Wieżowa – ul. Panny Marii.
Po obu stronach mostu zaprojektowano drogi rowerowe i chodniki, które zostaną połączone z istniejącą już infrastrukturą na ul. Estkowskiego. Dodatkowo, w obrębie skrzyżowania ulic Estkowskiego i Chwaliszewo, staną liczniki rowerowe. Budowa ciągu pieszo-rowerowego przewidziana jest też na ul. Wyszyńskiego.
W zakresie obowiązków wykonawcy wyłonionego w postępowaniu przetargowym będą także prace dotyczące: odwodnienia drogowego, oświetlenia ulicznego, sygnalizacji świetlnej i zieleni. Zgodnie ze wskazaniem spółki Aquanet, przebudowana zostanie również sieć wodociągowa.
PIM