Centrum Operacyjne ITS

Nadzór nad działaniem Inteligentnego Systemu Transportowego, utrzymanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego czy też kontrola pracy sygnalizacji świetlnej. To tylko niektóre z zadań realizowanych przez Wydział Sterowania Ruchem ZDM.
Uruchomiony w 2015 roku ITS to skomplikowana struktura urządzeń i oprogramowania, która by skutecznie i sprawnie działać, potrzebuje wsparcia osób odpowiedzialnych za jego kontrolę, utrzymanie i korygowanie. Rolę tę w Zarządzie Dróg Miejskich pełnią Wydział Sterowania Ruchem i wchodzące w jego skład Centrum Operacyjne ITS. Tworzy je szesnaście osób, do których zadań należy sprawdzanie i utrzymywanie stanu technicznego elementów ITS, kontrola prawidłowości funkcjonowania systemu wraz z wprowadzaniem niezbędnych korekt oraz udział w podejmowaniu rozstrzygnięć dotyczących technologii urządzeń ITS. Ponadto Centrum opracowuje plany utrzymania urządzeń bezpieczeństwa ruchu i dokonuje ich interwencyjnych napraw, nadzoruje pracę sygnalizacji świetlnej i prowadzi ewidencję jej eksploatacji. Do pracowników CO ITS trafiają również zgłoszenia mieszkańców o awariach sygnalizatorów.
Siedziba Wydziału Sterowania Ruchem znajduje się przy ul. Góreckiej. Tam jego zespół na kilkunastu monitorach na bieżąco śledzi sytuację na poznańskich ulicach. Ich pracę podczas wizyty zorganizowanej w maju tego roku mogli obserwować studenci Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, kształcący się na kierunku logistyka międzynarodowa. Ponadto Wydział Sterowania Ruchem ściśle współpracuje z Politechniką Poznańską, Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji oraz firmą Siemens, wykonawcą ITS.
Należy podkreślić, że obszar działania Wydziału Sterowania Ruchem obejmuje teren całego miasta, a nie tylko tę część Poznania, w której wdrożony został ITS. Samą choćby sygnalizację świetlną spotkać można w 320 miejscach. Podobnie poza podstawowym obszarem funkcjonowania ITS znajdują się znaki zmiennej treści czy też mobilne tablice informacyjne. Ponadto do ITS podłączone są również parkingi buforowe Strefy Płatnego Parkowania, system 138 kamer kontrolujących ruch na ulicach i skrzyżowaniach w stolicy Wielkopolski oraz urządzenia VDV umożliwiające komunikację autobusów i tramwajów z sygnalizatorami świetlnymi.