- Buspasy powstawać mają w tych miejscach, gdzie autobusy rzeczywiście stoją w korku. W żaden inny logiczny sposób nie zachęcimy stojących w nich kierowców, by skorzystali z alternatywnego, szybszego przejazdu autobusem. Im więcej osób wybierze w takim przypadku komunikację publiczną, tym mniejsze korki i więcej miejsca na drodze dla tych, którzy choćby z racji zawodowych muszą korzystać z auta - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Dokończenie buspasa na ulicy Garbary od dworca Garbary do istniejącego odcinka jest uzasadnione obserwacjami z codziennego ruchu. Jednocześnie decyzja o likwidacji buspasa na ulicy Mieszka I, również po analizach, jest dowodem, że w Poznaniu nie podchodzimy sztywno do idei tworzenia buspasów. Wręcz przeciwnie. Mają być tylko tam, gdzie wspierają szybszy przejazd transportem publicznym - zaznacza Mariusz Wiśniewski.
Ulicą Garbary przejeżdżają autobusy komunikacji miejskiej, dla których wyznaczono w czerwcu buspas od skrzyżowania z ul. Estkowskiego i Małe Garbary do ul. Długiej. Trzy lata temu uruchomiono odcinek od ul. Długiej w stronę ul. Krakowskiej. Kolejny planowany jest od przystanku Garbary przy stacji PKP do przystanku Grochowe Łąki - w kierunku centrum Poznania, wraz z krótkim odcinkiem między przystankiem Małe Garbary i ul. Szyperską (w formie śluzy autobusowej usprawniającej dojazd do skrzyżowania) - od centrum. Będą one uzupełnieniem buspasa na ul. Garbary w centrum miasta, a także powstałej wiosną siatki buspasów na północy Poznania.
- Aby pasażer wybrał komunikację miejską, musi ona być atrakcyjna, czyli niezawodna, punktualna i dostępna. Punktualność autobusów można poprawić poprzez umożliwienie poruszania się ich po specjalnie wydzielonych dla nich pasach ruchu. Transport publiczny w codziennych wyborach ma wygrywać z komunikacją indywidualną. Buspas na ul. Garbary poprawi punktualność i bezpieczeństwo - dodaje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Buspas od 19 września
Na ul. Garbary między ul. Grochowe Łąki a Armii Poznań wyznaczone będą pasy ułatwiające poruszanie się autobusów. Pierwszy to buspas z dopuszczeniem preferowanych pojazdów (m.in. rowery, TAXI, pojazdy elektryczne) od przystanku autobusowego Garbary przy dworcu kolejowym do wjazdu na kolejny przystanek w stronę centrum, przed ul. Grochowe Łąki. Krótszy odcinek pojawi się w przeciwnym kierunku - od centrum w stronę Cytadeli - od wyjazdu z przystanku Małe Garbary do ul. Szyperskiej. Będzie to śluza dla autobusów i rowerów do jazdy na wprost z pasa służącego pozostałym pojazdom do skrętu w prawo w ul. Szyperską. Dalej ul. Garbary będzie miała jeden pas ruchu w kierunku Cytadeli, wzdłuż którego zaplanowano także pas dla rowerzystów. Odcinek ten będzie ważnym łącznikiem i uzupełnieniem pomiędzy częścią Wartostrady obecnie kończącej się przy moście Chrobrego, a tej wzdłuż ul. Szelągowskiej. Wkrótce rozpocznie się budowa drogi rowerowej przebiegającej pod mostem Chrobrego przez cypel w kierunku Estkowskiego.
Po zmianach na odcinku ul. Garbary - od przystanku przy dworcu PKP do ul. Północnej - zamiast czterech pasów ruchu dla samochodów powstaną trzy. Dotychczas były one za wąskie i w niektórych fragmentach miały jedynie po około 2,5 metra szerokości i zdarzało się, że szerokie pojazdy zahaczały o lusterka innych jadących obok lub z przeciwka. Dzięki utworzeniu trzech pasów każdy z nich będzie miał trzy metry, co zapewni bezpieczny przejazd obok siebie.
Nowym buspasem w kierunku centrum Poznania, podobnie jak na większości innych, będą mogły się także poruszać taksówki, pojazdy elektryczne, służby miejskie, rowery oraz motocykle.
Pierwsze roboty związane z usuwaniem istniejącego oznakowania poziomego rozpoczną się we wtorek, 15 września (po porannym szczycie komunikacyjnym), a uruchomienie buspasa planowane jest na sobotę, 19 września. Od wtorku, 15 września, przez około cztery dni można się spodziewać utrudnień na tym odcinku ul. Garbary. Prace nie będą prowadzone w godzinach 7 - 9, żeby nie utrudniać warunków na drodze w czasie porannego szczytu.
Zmiany na Winogradach i Piątkowie
Przeanalizowano zmiany czasowej organizacji ruchu wprowadzonej w związku z rozpoczęciem zasadniczych prac przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice. Powstały wówczas nowe buspasy i śluzy dla autobusów na ulicach: Lechickiej, Murawa, Serbskiej, Słowiańskiej, Szelągowskiej, Stoińskiego, Wiechowicza i Mieszka I. Przyczyniły się one do znacznego ograniczenia negatywnych skutków dla komunikacji publicznej wynikających z toczących się prac budowlanych. Po trzech miesiącach obserwacji zdecydowano się, w przypadku ulicy Mieszka I, na powrót do wcześniejszej organizacji ruchu, kiedy oba pasy dostępne były dla wszystkich użytkowników.
- Kiedy w maju wprowadzaliśmy nową organizację ruchu na północy Poznania zakładaliśmy, że będziemy śledzić jak wpływa ona na ruch samochodów i autobusów. W wyniku tych obserwacji oraz informacji od Zarządu Transportu Miejskiego i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego doszliśmy do wniosku, że usunięcie buspasa na ul. Mieszka I od ul. Słowiańskiej w stronę ul. Pułaskiego nie wpłynie negatywnie na komunikację publiczną - informuje Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu.
W najbliższym czasie analizie poddane zostanie testowe zawieszenie działania buspasów w obu kierunkach na ulicach Wiechowicza i Stoińskiego. Jednak w kontekście postępu prac związanych z inwestycją na Naramowicach i koniecznych zmian w organizacji ruchu nie można wykluczyć, że dotychczasowe rozwiązanie zostanie utrzymane do zakończenia inwestycji. Prognozowane jest bowiem zwiększenie natężenia ruchu w tym rejonie, co z kolei może spowodować pogorszenie warunków poruszania się autobusów.
Więcej aut niż mieszkańców
W Poznaniu z roku na rok jest coraz więcej zarejestrowanych samochodów. Liczba pojazdów, wliczając również ponad 170 tysięcy aut codziennie wjeżdżających do miasta, przekracza liczbę mieszkańców. Dużo samochodów przekłada się na ruch w mieście, trudności z zaparkowaniem oraz zwiększanie zanieczyszczenia środowiska.
Wprowadzenie buspasów ma doprowadzić do sytuacji, że autobusy będą kursować punktualnie. Oprócz braku strat czasu i umożliwienia przesiadek na inne linie zgodnie z rozkładem jazdy, pasażerowie zyskają regularność ruchu, a co za tym idzie niezawodność. Ta z kolei generuje wzrost zaufania poznaniaków do komunikacji miejskiej i w konsekwencji stopniową zmianę przyzwyczajeń komunikacyjnych - czystsze i spokojniejsze miasto.
RB UMP