- Z roku na rok przeznaczamy coraz więcej środków na poprawę bezpieczeństwa pieszych, w tym na doświetlanie przejść. W ramach miejskiego programu doświetleń połowę kosztów budowy pokrywają samorządy osiedlowe, a druga połowa pochodzi z budżetu ZDM - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Bezpieczeństwo na drogach jest jednym z priorytetów Zarządu Dróg Miejskich - dodaje.

W minionym roku podpisaliśmy umowy na wykonanie doświetleń w 27 lokalizacjach. Ich łączna wartość to około 1,5 miliona złotych. W jedenastu miejscach lampy już działają, a w sześciu zostaną uruchomione do końca stycznia tego roku. W kolejnych dziesięciu trwa jeszcze uzgadnianie dokumentacji projektowej. Warto podkreślić, że przejścia dla pieszych wymagające doświetlenia zostały zaproponowane przez przedstawicieli lokalnych społeczności. 

Przejścia, które zostały doświetlone w 2024 roku:

ul. Szczepankowo przy ul. Na Dołku ul. Smolna przy ul. Głównej ul. Wojciechowskiego przy ul. Suszki ul. Starołęcka przy dukcie do Fortu I ul. Palacza przy dyskoncie spożywczym ul. Dąbrowskiego przy wejściu do Ogrodu Botanicznego ul. 28 Czerwca 1965 r. przy ul. Azaliowej ul. Zakopiańska przy ul. Lubieńskiej al. Solidarności przy wiadukcie nad ul. Witosa ul. Morasko przy ul. Huby Moraskie ul. Umultowskiej przy torach kolejowych

Przejścia, które będą doświetlone do końca stycznia 2025:

ul. Murawa przy ul. Hercena ul. Sianowska przy ul. Kościerzyńskiej ul. Mieleszyńska przy ul. Otwartej ul. Strzegomska na wysokości ul. Gałczyńskiego ul. Inflancka przy Przedszkolu nr 53 ul. Literacka przy wjeździe w ul. Ludwiki Dobrzyńskiej-Rybickiej 

- W tym roku planujemy poprawić bezpieczeństwo i widoczność na kolejnych przejściach. Wstępnie wytypowane są 32 lokalizacje. Obecnie trwa ich opiniowanie i uzgadnianie z Miejskim Inżynierem Ruchu - mówi Krzysztof Olejniczak, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. - Oświetlenia będą realizowane w formule zaprojektuj i wybuduj. Na ten cel jest zarezerwowane 1,8 miliona złotych - dodaje.

Na czym polega doświetlenie przejść? Montowane na niższych słupach oprawy kierują strumień światła pod odpowiednim kątem bezpośrednio na przejście dla pieszych, co sprawia, że przechodząca przez nie osoba jest po zmroku lepiej widoczna dla zbliżającego się kierowcy, a co za tym idzie - bezpieczniejsza.

Warto dodać, że doświetlenia wykonywane są również w ramach odrębnych zadań inwestycyjnych, obejmujących m.in. przebudowy dróg czy też budowy chodników i nowych przejść dla pieszych.

BJ